hits

Syv triks for å fly billig business

kommentarer

Å kle seg pent, møte opp tidlig på flyplassen eller flørte med flyvertinnen. Alt det fungerer ikke for oppgraderinger. Men det er noen ting som funker. 

Følelsen av å få noe gratis eller med stor rabatt er noe som har universell appell. Fattig eller rik, ung eller gammel. Alle liker en oppgradering.

På fly, spesielt på lengre turer, har det i tiår foregått en slags kald krig mellom flyselskaper og reisende på jakt etter gode dealer. Etter hvert som reisende oppdager smutthull, blir de tettet og reisende må finne nye metoder. Selskapene tjener ofte ikke penger, da marginene deres er skviset av lavkost-selskaper som Ryanair og Norwegian, så deres høymargin-produkter som business klasse eller første klasse har blitt viktig for å øke inntjeningen pr sete. 

Jeg har her laget en liste over metoder og strategier du kan følge for å få billigst mulig turer. Denne er delvis basert på en veldig omfattende blogg publisert på Air Travel Genius, men tilpasset norske forhold og oppdatert for nåtiden. 

Hvis du ikke vil gå glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover å maks sende én epost i uken til deg

Følg Business Class Norge på Facebook

Følg med på salgene

De fleste flyselskaper tilbyr tidvis rabatter på sine beste seter. Ofte er dette tilknyttet bonus-kort og er ikke alltid like tydelig annonsert. Det kan lønne seg å være på mailinglister til de største selskapene. Noen av disse er lenket under.

For SAS bruker de fleste tilbudene å dukke opp på denne siden. Jeg vil dog anbefale å bli med i nyhetsbrevet til SAS, da de vanligvis inkluderer slike tilbud der. Du finner det på samme side. SAS er ikke de flinkeste til å tilby gode tilbud på business, noe jeg vet irriterer faste kunder. Et tilbud som har utmerket seg er likevel companion billettene de tilbyr sammen med American Express. Dog skulle jeg likt å sett de levere noe tilsvarende direkte via Eurobonus. 

Reisebloggen Insideflyer.no har en egen del av forumet dedikert til reisedeals. Det er mulig å abonnere på denne delen av bloggen via en RSS, som gjør at du får tilsendt oppdateringer når det kommer nye innlegg. 

Les også: 

Rabatter på British Airways kommer normalt ut rundt november. Tidligere år har disse rabattene vært ekstremt gode. Jeg kan ikke garantere at alle tilbudene dukker opp her, men igjen kan det være en ide å få nyhetsbrevet som fra BA, som du finner der. 

KLM tilbyr ofte rimelige billetter til eksempelvis Surinam og Antilles i løpet av sommeren. Det kan være verdt å holde følge med dem i den perioden. KLM samler mange av sine tilbud her.

Verdens kanskje beste selskap, Qatar, viser frem både billigbilletter og billige business-billetter på denne siden. På grunn av problemene staten Qatar har hatt med andre arabiske land i år, er det mulig at de har flere ledige seter. Det samme gjelder Malaysian, som etter to ulykker på ett år fortsatt sliter med ryktet. Dermed har de mange tilbud. Forøvrig har Malaysian nylig annonsert en veldig attraktiv oppgradering av sin business class. 

Kjøpe fra reisebyrå

Jeg må si at dette er et triks jeg aldri har prøvd, men det skal være mulig. Det finnes en rekke reisebyråer som har tilgang på ikke-publiserte priser. Disse kan ligge inntil 50% under markedsprisen som er tilgjengelig på internett. 

Årsaken til dette, er at byråene gjerne kjøper mange billetter til samme destinasjon og dermed får rabatter - eller påtar seg deler av risikoen for å fylle flyet.

Byråer som gjør dette, spesialiserer seg ofte på destinasjoner som Beijing eller Hongkong. 

Jeg vet det finnes en rekke reisebyråer i Oslo som spesialiserer seg på reisedestinasjoner som Kurdistan, Vietnam eller Midtøsten. Skal du til en slikt type destinasjon, er det verdt å oppsøke slike byråer. Bare betal med kredittkort og verifiser med selskapet at du faktisk har billett.

Geo-arbitrasje

Her begynner vi å komme inn på noe som ligner ekspert-nivå. For en rekke selskaper så har starten på reisen mye å si for den totale prisen på billetten. Slik jeg nevnte i bloggen om Emirates nye første klasse, kan reiser som starter i Colombo i Sri Lanka betydelig påvirke den totale prisen du betaler før seter langt fram i flyet. Andre byer som ofte byr på billige business- og første klasse-billetter er Cairo, Johannesburg, Bangkok, Manilla og Jakarta.

Ønsker du å reise fra London til Tokyo, så vil prisen på billetten bli vesentlig lavere om reisen starter fra en eksempelvis Amsterdam, Stockholm, Milano eller Istanbul. Det er mange årsaker til at slike billetter er billigere. En av disse er at du i Storbritannia må betale en egen skatt for å reise ut av landet. Starter reisen i et annet europeisk land, unngår du denne. 

De fleste flyselskaper har en eller annen form for geo-arbitrasje-mulighet. For de arabiske selskapene er både Vietnam og Sri Lanka slike steder. I tillegg vil prisene kunne variere veldig avhengig av hvilken europeisk by du reiser fra med et arabisk selskap, i tillegg til Turkish Airlines. 

Proffene, altså de som regelmessig poster på forumet Flyertalk, bruker ofte denne søkemotoren fra ITA for å holde styr på priser og fly. Du kan ikke bestille billetter der, men du får en god oversikt. Skal du teste ut geo-arbitrasje på søkemotoren kan du velge "nearby" på avreiseby. For å lære mer om hvordan du bruker ITA-søkemotoren, les her

Som et tillegg til geo-arbitrasje, kan det nevnes at tidvis er det lurt å splitte opp reisen i to reiser. Dette gjelder spesielt fra Australia til Europa. 

Selskaper med kun business

Slik jeg har nevnt tidligere på bloggen, finnes det selskaper som utelukkende tilbyr seter med kvaliteter som tilsvarer business-nivå. 

Det finnes i dag to selskaper som flyr bare-business over til USA. Dette er franske La Compagnie og OpenSkies. Begge selskapene flyr fra Paris. 

Slik jeg omtalte i bloggen om tilbudet til La Compagnie, så er det attraktive priser. 

Ved sist gjennomgang greide jeg ikke å finne billetter under 10.000 kroner tur/retur New York, men de skal være der. 

Flyene til La Compagnie, de har kun 2, har 74 seter fordelt på 19 rader. Dette betyr at kabinen har en 2+2 konfigurasjon, med seter som kan legges flatt. Kabinen tilsvarer trolig en typisk business class fra eksempelvis Lufthansa, som ofte er 2+2+2 interkontinentalt. 

Dette er to flyselskaper du bør sjekke innom før bestilling av tur til New York. De er små og de har aggressive priser. Og etter det jeg har lest, er folk generelt fornøyd med tjenesten de leverer. Selv om de ikke er helt på nivå med eksempelvis Swiss eller SAS. 

Fifth freedom routes

Jeg vet ikke hva dette heter på norsk, så jeg får holde meg til det engelske uttrykket. I praksis er Fifth freedom routes når selskapene må frakte fly mellom to flyplasser som begge ikke er i hjemlandet. 

Dette er ofte korte turer (men ikke alltid), men det gir tilgang til den høye standarden fra eksempelvis første klasse, men til lav pris. 

Her er en liste over selskaper og byer som tilbyr dette long haul, kanskje det mest interessante alternativet: 

  • Air India: London - New York
  • Air Tahiti Nui: Los Angeles - Paris
  • Air New Zealand: London - Los Angeles
  • Singapore Airlines: New York - Frankfurt
  • Emirates: Milan - New York

Her er en komplett liste over slike ruter.

Ukjente selskaper

Sjansene er små for at du får en killer deal på British Airways fra London til New York. De fyller stort sett opp flyene sine, da dette er deres viktig rute. Andre selskaper som frakter millioner av passasjerer fra London til New York er American Airlines og Virgin Atlantic. 

Velger du heller Air India, som flyr til New York fra London tre ganger i uken, vil du ha mulighet å få en god deal både både business og første klasse. Mange velger også å bruke Norwegian til New York, selv om de ikke kommer fra Norge, av samme årsak. 

Icelandair er en klassiker til New York, så jeg er ikke sikker på om det er ukjent for noen lenger. Prisene er lave, så lenge du stopper i Reykjavik på veien over. Det bør nevnes at business på Icelandair er så som så. Men billig er det. 

Andre selskaper som tilbyr billige billetter fra London til New York er overraskende nok SAS, LOT Polish, Aer Lingus og TAP Air Portugal. Ved neste reise til New York kan det være verdt å sjekke hva SAS skal ha om reisen starter i London. 

Bruk poeng

Dette temaet er et stort et, og kanskje det mest omdiskuterte som er for de som reiser mye og som alltid ønsker å sitte fremst i flyet. 

Jeg kommer til å ta opp temaet bonuspoeng mange ganger senere på denne bloggen, men i korte trekk vil jeg anbefale dette til en nordmann: 

  • Få deg Eurobonus
  • Få deg Trumfkort eller AmEx
  • Legg alt forbruket via ovennevnte kort

Min søster la i år om hele familiens forbruk inn i et Trumfkort. Dette har etter bare noen måneder resultert i flere gratisbilletter, uten å bruke en krone ekstra: 

Jeg har trumfvisakort som gjør at jeg får 2 prosent bonus på alle kjøp i Norgesgruppen (Kiwi, Joker, Spar og Meny). På mandager får jeg en ekstrabonus på 5 prosent når jeg handler på Joker - min nærbutikk. I tillegg får jeg 0,5 prosent bonus på alle andre kjøp jeg gjør med dette Visa-kortet. Videre går det an å logge seg inn på en side som heter viatrumf som er en portal for mange nettbutikker for kjøp av ting, klær og reiser. Dette er vanlige sider, men når man går inn via denne portalen kan man f.eks. gå trumf på booking.com og Ellos. Jeg tror det er varierende prosent i de ulike nettbutikkene. Totalt sett blir dette ganske mye bonus som kan tas ut i rene penger hvis man ønsker det, men pengene kan veksles inn i bonuspoeng på SAS. Ei krone i bonus er 13,88 i poeng hos SAS. Siden juni har familien og jeg skaffet oss ca 39000 bonuspoeng i Eurobonus. Hver tur retur i Norge (kan også inneholde flybytte) koster 10 000 for voksne. Altså nesten 4 voksenbilletter. Ved å følge med på e-poster fra Trumf kan man tjene ennå mer. En periode var det 50 prosent i Trumf på joker på fredag og lørdag på alt av frukt og grønt. Senere ble det samme tilbudet erstattet av tacoingredienser. Jeg har ikke fått avklart om man kommer opp på sølv og gullnivå også når man opptjener poeng på denne måten og ikke først og fremst fra flyreiser.

Foto: SAS. Singapore Airlines, Qatar

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar