hits

Syv triks for fly billig business

kle seg pent, mte opp tidlig p flyplassen eller flrte med flyvertinnen. Alt det fungerer ikke for oppgraderinger. Men det er noen ting som funker. 

Flelsen av f noe gratis eller med stor rabatt er noe som har universell appell. Fattig eller rik, ung eller gammel. Alle liker en oppgradering.

P fly, spesielt p lengre turer, har det i tir foregtt en slags kald krig mellom flyselskaper og reisende p jakt etter gode dealer. Etter hvert som reisende oppdager smutthull, blir de tettet og reisende m finne nye metoder. Selskapene tjener ofte ikke penger, da marginene deres er skviset av lavkost-selskaper som Ryanair og Norwegian, s deres hymargin-produkter som business klasse eller frste klasse har blitt viktig for ke inntjeningen pr sete. 

Jeg har her laget en liste over metoder og strategier du kan flge for f billigst mulig turer. Denne er delvis basert p en veldig omfattende blogg publisert p Air Travel Genius, men tilpasset norske forhold og oppdatert for ntiden. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Flg Business Class Norge p Facebook

Flg med p salgene

De fleste flyselskaper tilbyr tidvis rabatter p sine beste seter. Ofte er dette tilknyttet bonus-kort og er ikke alltid like tydelig annonsert. Det kan lnne seg vre p mailinglister til de strste selskapene. Noen av disse er lenket under.

For SAS bruker de fleste tilbudene dukke opp p denne siden. Jeg vil dog anbefale bli med i nyhetsbrevet til SAS, da de vanligvis inkluderer slike tilbud der. Du finner det p samme side. SAS er ikke de flinkeste til tilby gode tilbud p business, noe jeg vet irriterer faste kunder. Et tilbud som har utmerket seg er likevel companion billettene de tilbyr sammen med American Express. Dog skulle jeg likt sett de levere noe tilsvarende direkte via Eurobonus. 

Reisebloggen Insideflyer.no har en egen del av forumet dedikert til reisedeals. Det er mulig abonnere p denne delen av bloggen via en RSS, som gjr at du fr tilsendt oppdateringer nr det kommer nye innlegg. 

Les ogs: 

Rabatter p British Airways kommer normalt ut rundt november. Tidligere r har disse rabattene vrt ekstremt gode. Jeg kan ikke garantere at alle tilbudene dukker opp her, men igjen kan det vre en ide f nyhetsbrevet som fra BA, som du finner der. 

KLM tilbyr ofte rimelige billetter til eksempelvis Surinam og Antilles i lpet av sommeren. Det kan vre verdt holde flge med dem i den perioden. KLM samler mange av sine tilbud her.

Verdens kanskje beste selskap, Qatar, viser frem bde billigbilletter og billige business-billetter p denne siden. P grunn av problemene staten Qatar har hatt med andre arabiske land i r, er det mulig at de har flere ledige seter. Det samme gjelder Malaysian, som etter to ulykker p ett r fortsatt sliter med ryktet. Dermed har de mange tilbud. Forvrig har Malaysian nylig annonsert en veldig attraktiv oppgradering av sin business class. 

Kjpe fra reisebyr

Jeg m si at dette er et triks jeg aldri har prvd, men det skal vre mulig. Det finnes en rekke reisebyrer som har tilgang p ikke-publiserte priser. Disse kan ligge inntil 50% under markedsprisen som er tilgjengelig p internett. 

rsaken til dette, er at byrene gjerne kjper mange billetter til samme destinasjon og dermed fr rabatter - eller ptar seg deler av risikoen for fylle flyet.

Byrer som gjr dette, spesialiserer seg ofte p destinasjoner som Beijing eller Hongkong. 

Jeg vet det finnes en rekke reisebyrer i Oslo som spesialiserer seg p reisedestinasjoner som Kurdistan, Vietnam eller Midtsten. Skal du til en slikt type destinasjon, er det verdt oppske slike byrer. Bare betal med kredittkort og verifiser med selskapet at du faktisk har billett.

Geo-arbitrasje

Her begynner vi komme inn p noe som ligner ekspert-niv. For en rekke selskaper s har starten p reisen mye si for den totale prisen p billetten. Slik jeg nevnte i bloggen om Emirates nye frste klasse, kan reiser som starter i Colombo i Sri Lanka betydelig pvirke den totale prisen du betaler fr seter langt fram i flyet. Andre byer som ofte byr p billige business- og frste klasse-billetter er Cairo, Johannesburg, Bangkok, Manilla og Jakarta.

nsker du reise fra London til Tokyo, s vil prisen p billetten bli vesentlig lavere om reisen starter fra en eksempelvis Amsterdam, Stockholm, Milano eller Istanbul. Det er mange rsaker til at slike billetter er billigere. En av disse er at du i Storbritannia m betale en egen skatt for reise ut av landet. Starter reisen i et annet europeisk land, unngr du denne. 

De fleste flyselskaper har en eller annen form for geo-arbitrasje-mulighet. For de arabiske selskapene er bde Vietnam og Sri Lanka slike steder. I tillegg vil prisene kunne variere veldig avhengig av hvilken europeisk by du reiser fra med et arabisk selskap, i tillegg til Turkish Airlines. 

Proffene, alts de som regelmessig poster p forumet Flyertalk, bruker ofte denne skemotoren fra ITA for holde styr p priser og fly. Du kan ikke bestille billetter der, men du fr en god oversikt. Skal du teste ut geo-arbitrasje p skemotoren kan du velge "nearby" p avreiseby. For lre mer om hvordan du bruker ITA-skemotoren, les her

Som et tillegg til geo-arbitrasje, kan det nevnes at tidvis er det lurt splitte opp reisen i to reiser. Dette gjelder spesielt fra Australia til Europa. 

Selskaper med kun business

Slik jeg har nevnt tidligere p bloggen, finnes det selskaper som utelukkende tilbyr seter med kvaliteter som tilsvarer business-niv. 

Det finnes i dag to selskaper som flyr bare-business over til USA. Dette er franske La Compagnie og OpenSkies. Begge selskapene flyr fra Paris. 

Slik jeg omtalte i bloggen om tilbudet til La Compagnie, s er det attraktive priser. 

Ved sist gjennomgang greide jeg ikke finne billetter under 10.000 kroner tur/retur New York, men de skal vre der. 

Flyene til La Compagnie, de har kun 2, har 74 seter fordelt p 19 rader. Dette betyr at kabinen har en 2+2 konfigurasjon, med seter som kan legges flatt. Kabinen tilsvarer trolig en typisk business class fra eksempelvis Lufthansa, som ofte er 2+2+2 interkontinentalt. 

Dette er to flyselskaper du br sjekke innom fr bestilling av tur til New York. De er sm og de har aggressive priser. Og etter det jeg har lest, er folk generelt fornyd med tjenesten de leverer. Selv om de ikke er helt p niv med eksempelvis Swiss eller SAS. 

Fifth freedom routes

Jeg vet ikke hva dette heter p norsk, s jeg fr holde meg til det engelske uttrykket. I praksis er Fifth freedom routes nr selskapene m frakte fly mellom to flyplasser som begge ikke er i hjemlandet. 

Dette er ofte korte turer (men ikke alltid), men det gir tilgang til den hye standarden fra eksempelvis frste klasse, men til lav pris. 

Her er en liste over selskaper og byer som tilbyr dette long haul, kanskje det mest interessante alternativet: 

  • Air India: London - New York
  • Air Tahiti Nui: Los Angeles - Paris
  • Air New Zealand: London - Los Angeles
  • Singapore Airlines: New York - Frankfurt
  • Emirates: Milan - New York

Her er en komplett liste over slike ruter.

Ukjente selskaper

Sjansene er sm for at du fr en killer deal p British Airways fra London til New York. De fyller stort sett opp flyene sine, da dette er deres viktig rute. Andre selskaper som frakter millioner av passasjerer fra London til New York er American Airlines og Virgin Atlantic. 

Velger du heller Air India, som flyr til New York fra London tre ganger i uken, vil du ha mulighet f en god deal bde bde business og frste klasse. Mange velger ogs bruke Norwegian til New York, selv om de ikke kommer fra Norge, av samme rsak. 

Icelandair er en klassiker til New York, s jeg er ikke sikker p om det er ukjent for noen lenger. Prisene er lave, s lenge du stopper i Reykjavik p veien over. Det br nevnes at business p Icelandair er s som s. Men billig er det. 

Andre selskaper som tilbyr billige billetter fra London til New York er overraskende nok SAS, LOT Polish, Aer Lingus og TAP Air Portugal. Ved neste reise til New York kan det vre verdt sjekke hva SAS skal ha om reisen starter i London. 

Bruk poeng

Dette temaet er et stort et, og kanskje det mest omdiskuterte som er for de som reiser mye og som alltid nsker sitte fremst i flyet. 

Jeg kommer til ta opp temaet bonuspoeng mange ganger senere p denne bloggen, men i korte trekk vil jeg anbefale dette til en nordmann: 

  • F deg Eurobonus
  • F deg Trumfkort eller AmEx
  • Legg alt forbruket via ovennevnte kort

Min sster la i r om hele familiens forbruk inn i et Trumfkort. Dette har etter bare noen mneder resultert i flere gratisbilletter, uten bruke en krone ekstra: 

Jeg har trumfvisakort som gjr at jeg fr 2 prosent bonus p alle kjp i Norgesgruppen (Kiwi, Joker, Spar og Meny). P mandager fr jeg en ekstrabonus p 5 prosent nr jeg handler p Joker - min nrbutikk. I tillegg fr jeg 0,5 prosent bonus p alle andre kjp jeg gjr med dette Visa-kortet. Videre gr det an logge seg inn p en side som heter viatrumf som er en portal for mange nettbutikker for kjp av ting, klr og reiser. Dette er vanlige sider, men nr man gr inn via denne portalen kan man f.eks. g trumf p booking.com og Ellos. Jeg tror det er varierende prosent i de ulike nettbutikkene. Totalt sett blir dette ganske mye bonus som kan tas ut i rene penger hvis man nsker det, men pengene kan veksles inn i bonuspoeng p SAS. Ei krone i bonus er 13,88 i poeng hos SAS. Siden juni har familien og jeg skaffet oss ca 39000 bonuspoeng i Eurobonus. Hver tur retur i Norge (kan ogs inneholde flybytte) koster 10 000 for voksne. Alts nesten 4 voksenbilletter. Ved flge med p e-poster fra Trumf kan man tjene enn mer. En periode var det 50 prosent i Trumf p joker p fredag og lrdag p alt av frukt og grnt. Senere ble det samme tilbudet erstattet av tacoingredienser. Jeg har ikke ftt avklart om man kommer opp p slv og gullniv ogs nr man opptjener poeng p denne mten og ikke frst og fremst fra flyreiser.

Foto: SAS. Singapore Airlines, Qatar

Ingen kommentarer

Skriv en ny kommentar