hits

Blogg

SALGVARSEL: Billige business-billetter

Nok en gang holder Qatar et solid salg. Perfekt for par. 

Det er ingen hemmelighet at denne bloggen liker Qatar. Ikke bare har de lansert mange innovative produkter, eksempelvis Q-Suites, men de har ogs for vane holde store salg flere ganger i ret. 

Denne gangen er det spesielt billige billetter fra Norge til Australia og Singapore. Det er mulig du kan finne billige billetter til flere destinasjoner. 

Les ogs: Syv triks for fly billig business

Jeg har sett billetter fra Oslo til Sydney for 16.000 kroner pr person p business, og tilsvarende pris til Singapore. Ikke verst med tanke p kvaliteten p setene. Dette tilsvarer en rabatt p noe i nrheten av 10.000 kroner pr passasjer. 

Jeg har tidligere delt salget p Facebook-siden til bloggen. Det er lurt flge den, da jeg legger ut alt av salg jeg kommer over der, i tillegg til at jeg hver uke sender ut et nyhetsbrev med de viktigste sakene og tilbudene. Abonner gratis p det her.

Vil du kjpe billigere reise p business med Qatar, m du flge denne linken, og bruker du kampanjekoden PCGTBGIFT fr du inntil 5% avslag i prisen. Forvrig m du huske ske p minimum to billetter for lse opp de beste prisene. 

Les ogs: 

Foto: Qatar Airways

Tabbepriser ga USA-tur for litt over tusenlappen - eller var det med overlegg?

En sjelden gang gjr flyselskaper feil i datasystemene, og ekstreme tilbud dukker opp. Denne gangen var det SAS. Eller var det n det?

Det er noe som heter Error Fares, hvor billetter blir unaturlig billige helt til flyselskapet oppdager dette. Avhengig av selskap og hvor stor rabatten er, s holder enten selskapet reisene inntakt eller ei. 

For f tilsendt de beste tilbudene og sakene jeg skriver nr jeg legger dem ut, kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrevet jeg sender ut en gang i uken. I tillegg vil alle tilbudene (i tillegg til de jeg ikke skriver om) dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Samtidig som SAS er ute med storsalg p 1 million billetter, dukket det i dag opp en slik error fare p reiser fra Skandinavia til USA. 

Her er oversikten over prisene som ble flagget som error fare av de som leter etter snt: 

N skal det sies at dette trolig ikke var noen feil i det hele tatt, men p feil eller ei, mange fikk bestilt billetter tur/retur USA for bare litt over tusen kroner. 

En bruker p formuet til insideflyer fikk booket billett til 1700 kroner til vestkysten av USA:

N har jeg reist bakerst i flyet fra Los Angeles til Oslo, og jeg vil si at jeg kunne godt betalt 20.000 kroner for slippe gjenta den opplevelsen. De billige setene er virkelig ikke behagelig, og p min tur endte jeg opp med vandre rundt, sitte p gulvet (ikke gjr det, ingen flyselskaper vasker noensinne gulvet) og ha vondt hele turen. 

Likevel. Billig er billig. 

Les ogs: 

Lifehacks fra reiseeksperter

reise er noe mange hater. Men det finnes en lang rekke triks de som reiser ofte benytter seg av. 

Nesten hver dag deler jeg tilbud p reiser p Facebook-siden til Business Class Norge. For f tilsendt de beste tilbudene og sakene jeg skriver nr jeg legger dem ut, kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrevet jeg sender ut en gang i uken. 

P nettstedet Reddit er det en skalt subreddit der brukere kan stille sprsml til de andre brukerne. I dag var det et interessant slikt sprsml: "Frequent Flyers of Reddit: What are Your Airport "Life hacks?". 

Dette sprsmlet fikk frem mange interessante tips og triks. Her er de beste jeg fant: 

  • En pilot som penbart reiser mer enn snittet, bd p link til denne hjemmesiden. Denne viser wifi og passord p nettverk p flyplasser over hele jorda. Dette kan komme veldig godt med
  • Samme pilot og en rekke andre trekker frem at det ikke lnner seg prve sjarmere eller lyge seg til oppgradering til bedre seter. Det som derimot flere ppeker at faktisk fungerer (selv om jeg aldri ville gjort dette selv), er gi flyvertinnene en liten gave i form av sjokolade eller godteri. Slike gaver skal ha gitt yeblikkelige oppgraderinger til business (noe som normalt koster mange tusen kroner). Flyvertinner har tydeligvis ikke alltid nok mat og nr det er ledige seter kan det vre nok. Dog ikke forvent at dette funker regelmessig
  • S godt som alle anbefaler ikke sjekke inn bagasjen, men om ha hndbagasje. Dette er ganske velkjent, men verdt gjenta
  • Denne er dry og smart: Angivelig sendes tv-signalet til de fleste hotell-TVer via nettverkskabler i 2017. Dermed kan du ha med en liten router du kan sende signalet videre til TVen med, samtidig som du nyter meget raskt internett p hotellrommet. "Currently getting 30mbps in my hotel room where the free WiFi gets me about 1.2mpbs." Denne routeren anbefales
  • En som reiser hver tredje dag (stakkars...) ppeker hvor viktig det er forvente problemer p reiser og at vre hyggelig mot de ansatte er viktigere enn hva slags bonus-kort du har eller eventuell status. Verdt huske at disse ansatte mter ofte opptil 50 personer med tilsvarende problemer pr dag
  • Hodetelefoner som eliminerer sty anbefales av mange. Klassikerne fra Bose er dyre, men jeg har sett at flere andre merker har kommet med billigere alternativer i r
  • Drikk maksimalt med vann fr avreise, for unng problemer knyttet til vre dehydrert. Det er vanlig bli det i lpet av en flyreise. Det hres selvflgelig ut, men lett glemme
  • reise med morgenflyet kan for noen (meg), oppleves som tortur. Likevel er det betydelig redusert risiko for forsinkelser, det er kortere ker og mindre trafikk til flyplassen. Et personlig tips kan vre ta nattog der det er mulig, da ingenting slr ankomme sentrum ferdig uthvilt
  • Alltid sjekk setene p seatguru.com fr du bestiller og booker setet. Her fr du vite hva som er beste og verste sete p en flight
  • En annen essensiell nettside for flge med p fly er flightradar24.com. Kanskje best om du venter p noen p flyplassen
  • Lounger er nkkelen til et positivt opphold p flyplasser. Medlemskap i eksempelvis Eurobonus kan hjelpe deg med komme inn. I tillegg kan du betale deg inn p de fleste lounger, du kan bruke apper som Loungebuddy eller kjpe deg medlemskap i klubber som Prioritypass.com. Gratis mat og drikke, dusjer og ikke minst en behagelig atmosfre
  • En tidligere pilot og flyvert sier han alltid gr absolutt sist inn p flyet. Dette er hans strategi for kunne f siste-liten oppgradering. Det skader vel ikke ha gullkort eller bedre om du nsker dette. Jeg er dog skeptisk til hvor legitim denne strategien egentlig er
  • Reiser du i en gruppe, er det en som anbefaler reise ut dagen fr og dagen etter hjem. Dette gir angivelig strre odds for bli tilbudt ekstra penger for vente p neste fly. Brukeren hevder ikke ha betalt for en familiereise siden 2009. Merk at slike strategier krever mye research og ekstraarbeid. Nothing costs nothing

Les ogs: 

Foto: Harry Knight

SALGVARSEL: Frsteklasses salg

New BA Glassware for First Class by Dartington.
Taken: 17th May 2016
Picture by: Stuart Bailey / British Airways

Det er ikke ofte vi ser salg med erkekonservative British Airways, men jula er litt annerledes. 

Det er frste juledag og familien min diskuterer rullende R'er, fiskekvoter og gud vet hva annet. Jeg surfer rundt p jakt etter gode tilbud i business- og frste klasse. 

Frst oppdaget jeg at Swiss fortsatt holder sitt 2 for 1-salg. Det delte jeg dog bare p Facebook-gruppen til Business Class Norge. 

For f tilsendt de beste tilbudene og sakene jeg skriver nr jeg legger dem ut, kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrevet jeg sender ut en gang i uken. I tillegg vil alle tilbudene (i tillegg til de jeg ikke skriver om) dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Men n har "Lucky" oppdaget at British Airways tilbyr tur/retur London / New York for omlag 20.000 kroner. Det er ikke verst for det nivet av kvalitet. 

Kravene til salget er: 

  • Kan bookes til og med 30. januar 2018
  • Begrensede datoer
  • M inkludere vre der en lrdag

Her er noen utvalgte priser i salget: 

  • London til Philadelphia 1789GBP - ~19.900 kroner
  • London til New York 1792GBP - ~19.900 kroner
  • London til Nashville 1873GBP - ~20.800 kroner
  • London til Chicago 1898GBP - ~21.000 kroner

Det finnes ingen side hos British Airways for salget, men du kan finne dem via Google Flights og ITA Matrix

Les ogs: 

Foto: British Airways

Det fr du gratis av flyselskapene p luksusreisen

En av de hyggelige overraskelsene med reise i business eller frste klasse, er amenitykitet. 

Et flyselskap har vesentlig hyere omsetning pr sete i business enn i konomi-klasse, men s er ogs kostnadene vesentlig hyere. 

En av tingene som det brukes penger p av selskapene, er toalettmapper med innhold du kan ta med deg, pyjamas og litt diverse. 

Les ogs: 7 triks som funker for fly billig business og frste klasse

I dag tok jeg noen minutters pause fra familielivet, og trlet instagram p jakt etter hva de forskjellige selskapene gir ut. 

For f tilsendt de beste tilbudene og sakene jeg skriver nr jeg legger dem ut, kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrevet jeg sender ut en gang i uken. I tillegg vil alle tilbudene (i tillegg til de jeg ikke skriver om) dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Air Canada i business: 

 

Et innlegg delt av Air Canada (@aircanada)

Singapore Airlines har et eget gavesett til barn som er s heldig f reise i business:

Etihad selger n deres amenity kit til passasjerer i konomi: 

United gir sine premiumgjester en veldig elegant toalettmappe fra Tumi. Ikke verst: 

 

Et innlegg delt av Masa Fujita (@ritzmasa)

British Airways har ikke akkurat s godt rykte om dagen, ei heller p business og frste klasse. Men de er likevel en skikkelig klassiker i segmentet og dette gir de kundene som betaler en liten formue for en frsteklasse-billett. Dette inkluderer ogs pyjamas: 

Emirates er stort sett best i klassen uansett hva som gjelder, og de er ikke s verst p gi ut gaver til reisende. Hvem vil ikke ha en pyjamas med en slags innebygget hudkrem-effekt? 

Amerikanerne er ikke akkurat kjent for vre s flinke med luksus, og det vises forsvidt i deres gaver. Denne gir United ut: 

 

Et innlegg delt av Joanna Pickup (@pickup_jo)

Det er vanskelig mislike KLM som selskap. Sjarmen og elegansen er pfallende og kvaliteten er gjennomgende. Ogs p toalettmappefronten: 

Herre-kitet fra Emirates frste klasse er... vel frsteklasses:

 

Et innlegg delt av Ek201 (@ek201_)

Og kvinnene i business p Emirates fr ogs ganske fine sett:

 

Et innlegg delt av Sho Suzuki (@sho_s_0918)

Veldig mange selskaper bruker toalettmapper fra Rimowa til sine premium-kit. Jeg er ikke helt solgt p den merkevaren, men virker som andre er det:

 

Et innlegg delt av Evan (@evan_wyc)

Innholdet i toalettmappen fra LATAM Airlines er helt i toppsjiktet:

American Airlines overrasker av og til p oppsiden. Dermologica og elegante produkter:

 

Et innlegg delt av Jet&Bo (@jetandbo)

Les ogs: 

Foto: Emirates

Det fr du gratis av flyselskapene p luksusreisen

En av de hyggelige overraskelsene med reise i business eller frste klasse, er amenitykitet. 

Et flyselskap har vesentlig hyere omsetning pr sete i business enn i konomi-klasse, men s er ogs kostnadene vesentlig hyere. 

En av tingene som det brukes penger p av selskapene, er toalettmapper med innhold du kan ta med deg, pyjamas og litt diverse. 

Les ogs: 7 triks som funker for fly billig business og frste klasse

I dag tok jeg noen minutters pause fra familielivet, og trlet instagram p jakt etter hva de forskjellige selskapene gir ut. 

For f tilsendt de beste tilbudene og sakene jeg skriver nr jeg legger dem ut, kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrevet jeg sender ut en gang i uken. I tillegg vil alle tilbudene (i tillegg til de jeg ikke skriver om) dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Air Canada i business: 

 

Et innlegg delt av Air Canada (@aircanada)

Singapore Airlines har et eget gavesett til barn som er s heldig f reise i business:

Etihad selger n deres amenity kit til passasjerer i konomi: 

United gir sine premiumgjester en veldig elegant toalettmappe fra Tumi. Ikke verst: 

 

Et innlegg delt av Masa Fujita (@ritzmasa)

British Airways har ikke akkurat s godt rykte om dagen, ei heller p business og frste klasse. Men de er likevel en skikkelig klassiker i segmentet og dette gir de kundene som betaler en liten formue for en frsteklasse-billett. Dette inkluderer ogs pyjamas: 

Emirates er stort sett best i klassen uansett hva som gjelder, og de er ikke s verst p gi ut gaver til reisende. Hvem vil ikke ha en pyjamas med en slags innebygget hudkrem-effekt? 

Amerikanerne er ikke akkurat kjent for vre s flinke med luksus, og det vises forsvidt i deres gaver. Denne gir United ut: 

 

Et innlegg delt av Joanna Pickup (@pickup_jo)

Det er vanskelig mislike KLM som selskap. Sjarmen og elegansen er pfallende og kvaliteten er gjennomgende. Ogs p toalettmappefronten: 

Herre-kitet fra Emirates frste klasse er... vel frsteklasses:

 

Et innlegg delt av Ek201 (@ek201_)

Og kvinnene i business p Emirates fr ogs ganske fine sett:

 

Et innlegg delt av Sho Suzuki (@sho_s_0918)

Veldig mange selskaper bruker toalettmapper fra Rimowa til sine premium-kit. Jeg er ikke helt solgt p den merkevaren, men virker som andre er det:

 

Et innlegg delt av Evan (@evan_wyc)

Innholdet i toalettmappen fra LATAM Airlines er helt i toppsjiktet:

American Airlines overrasker av og til p oppsiden. Dermologica og elegante produkter:

 

Et innlegg delt av Jet&Bo (@jetandbo)

Les ogs: 

Foto: Emirates

Flere salg nr det nrmer seg jul

Akkurat n holder flere flyselskaper salg, men det er litt komplisert. 

I dag har jeg delt to salg som holdes av Qatar Airways og Virgin Atlantic p Facebook-siden til Business Class Norge. Vil du flge siden, klikk her: https://www.facebook.com/businessclassnorge/

De to salgene er litt ubekreftet, da jeg har det fra en ikke-engelsk kilde og jeg har ikke bekreftelse p det. 

Det ene, fra Qatar, er avreise fra odde byer rundt om i Europa, og jeg har ikke klart finne en sentralisert kilde til salgene, da de dukker opp p de lokale sidene til Qatar Airways. Dog Qatar er flinke til tilby salg, s det er et selskap som er verdt flge. 

Her er linkene: 

Salget til Virgin Atlantic, forvrig et enestende alternativ for reise til USA om du reiser alene, er ogs ikke helt bekreftet, da det kommer fra en uvant kilde p et annet sprk. 

Men det skal vre billetter tilgjengelig med Virgin Upper Class helt nede i nrheten av 1000 euro. 

Salget p siden deres virker vre bra, men jeg har ikke nok erfaring med prisene deres for vite hvor bra det faktisk er. Verdt sjekke ut uansett.

Her er lenkene:

nsker du reise innad i Europa med stil, er dette tilbudet p reise til Lisboa iallefall veldig billig: 

Skal du reise til Australia mellom januar og mars, har Qatar rabatter fra Oslo, som gjr at den ekstremt lange reisen kan bli en positiv opplevelse. Husk bruke rabattkoden PCSPECIAL alltid:

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av sakene jeg legger ut. Facebook-gruppen er uansett best for tilbudene, s best bare abonnere p bde mail og Facebook :)

Les ogs: 

Foto: 

Ashim D?Silva

SALGVARSEL: Halv pris p alle reiser

OPPDATERT: Dette salget er n utgtt. Som det kommer frem i bloggen, gikk det ekstraordinre bra salget ut ved midnatt. Vil du vre sikker p f varsel om slike valg s raskt som mulig, bli med i facebook-gruppen til bloggen og nyhetsbrevet, der jeg ogs deler linker til andre salg og lignende om jeg ikke skriver om det selv. 

Royal Jordanian holder salg i forbindelse med deres jubileum. Dessverre er det s bra at nettsiden krasjer. 

Det jordanske flyselskapet Royal Jordanian fyller 54 r i dag. I den forbindelse er det 54% rabatt p ALLE bestillinger, tilsynelatende uten begrensning - ogs for de vre klassene. 

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Jeg forskte sjekke priser fra Oslo til Dubai, men serveren sliter med spytte ut en pris.

Men klarer du komme deg inn p www.rj.com og du rekker f bestilt fr midnatt, fr du da alts 54% rabatt.

Dette er et uvanlig bra salg, med noen ganske penbare begrensninger. Bndbredde og tid. 

I henhold til YHBU, kan du f eksempelvis f reise Cairo til New York, via Amman p business for under 10.000 kroner, og fra Cairo til Bangkok for bare 5500 kroner p business. 

Les ogs: 

Foto: Royal Jordanian

SALGVARSEL: Billige flybilletter p Qatar Airways

For noen timer siden tikket det inn et varsel om et 48-timerssalg fra Qatar. Prisene er gode og kvaliteten er som kjent hy. 

Hvis du leser denne bloggen jevnt, har du kanskje ftt med deg at Qatar fr mye skryt. Det er et aggressivt selskap nr det kommer til priser og kvaliteten er helt p topp p produktene de leverer.

N kan du alts booke reise i lpet av fire mneder. nsker du reise til Singapore, fr du billetter bak i flyet for 5099 kroner. For business class-sete m du ut med rundt 18.000 kroner pr hode. Begge prisene er konkurransedyktige. 

Link til salget finner du her

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Andre priser med Qatar fra Oslo i konomi:

  • New Zealand: 8049 kroner
  • Cape Town: 6496 kroner
  • Kuala Lumpur: 5849 kroner
  • Bangkok: 5699 kroner
  • Krabi: 5349 kroner

I tillegg kan det vre verdt forke promokoden "PCSPECIAL". Den bruker som oftest gi 10% rabatt p reiser. Tvilsomt om den funker med et tilbud, men verdt forke. 

Dessverre har du drlig tid p dette tilbudet. Vil du nyte godt av de, m du booke fr midnatt onsdag norsk tid. Og dette er ikke et sponset innlegg. Bare et tips. 

Les ogs: 

Foto: 

Larry Teo

Casey Neistat har reist med Emirates' nye frsteklasse

Verdens kanskje mest bermte youtuber, Casey Neistat, har ftt reise med Emirates sin nye frsteklasse. Og filmet det. 

Emirates har vrt usedvanlig dyktige p Youtube. Selskapet har lykkes f en lang rekke kjente youtubere til reise med deres frste klasse, og laget videoer. 

Men den som startet trenden var Casey Neistat, da han for ett r siden filmet en reise han gjorde med den "vanlige" frsteklassen til Emirates. Den videoen fikk 47 millioner treff. 

Les ogs: Syv triks som funker for billigere business- og frsteklasses reiser

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

N er han tilbake. Og fr prve den nye ultralukserise frsteklassen deres: 


Casey Neistat

Casey Neistat (36) er en amerikansk filmskaper, regissr og entreprenr. Han er mest kjent for sin Youtube-kanal, der han laster opp en ny video hver dag i vlog-formatet, og de fr normalt mange millioner treff. I 2015 lanserte han selskapet Beme, som ble solgt til CNN etter en flopp. Tilsynelatende fulgte ogs eierskapet av kanalen ogs med i oppkjpet.  

Neistat har hatt en TV-serie p HBO og ble frst kjent for sin kampanje for advare forbrukere mot iPod-batteri som ikke kunne byttes. 

Akkurat n har Neistat mer enn tte millioner abonnenter og nesten 2 milliarder visninger p sin Youtube-kanal. 

Nye frsteklasse hos Emirates

Tidligere i r annonserte Emirates at de skulle oppgradere den nye frsteklassen deres. Oppgraderingene var i takt med de aller beste i klassen, hvor du fr ditt eget rom - med komplett privatliv. 

De nye setene er inspirert av setene til Mercedes S-klasse, med myke og komfortable seter. Disse str i ditt private rom p fire kvadratmeter. Dette er en stor oppgradering fra en 1-2-1 lsning som frem til n har vrt forvente p frste klasse hos de fleste selskaper. 

Poeng holder ikke

Emirates har nylig begynt fly de nye frste klassene i 777-300ER. Men de vil nok ikke vre tilgjengelig i hele flten til selskapet. Frem til 2019 vil selskapet kun maks f ni slike frste klasser. Med tanke p at de sitter p 98 A380 fly, s er dette ganske beskjedent. 

Det er ikke mulig booke ved bruk av poeng eller noen andre alternative metoder. Her er det bare penger som gjelder. 

S hva koster egentlig billettene? Det skal vre mulig reise via Colombo p Sri Lanka, et kjent triks for billige frsteklasses reiser, og til Europa for ca 40.000 kroner tur/retur. Det er ikke et s dumt alternativ for reiser til f.eks. Midtsten. 

Les ogs: 

Foto: Skjermdump Casey Neistat og Emirates

nsker du komme i kontakt med bloggen, send mail til businessclassnorge@gmail.com

Den mest vanvittige reisetrenden

For noen er status viktig. Men er det viktig nok til reise undvendig 29 ganger p en uke? Noen mener det.  

Husker du filmen Up in the air med George Clooney? I filmen spiller han en konsulent som aldri sover i sin egen seng, men som daglig reiser fra by til by for gi folk sparken. I filmen snakker han om drmmen sin, som er en million bonuspoeng. 

Han lever for statusnivene sine og bonuspoengene. 

Vel, han karen finnes. Eller rettere sagt, det finnes tusenvis av slike karer (ja, for dette er nesten utelukkende menn). Og hvis du vil se hva de snakker om, kan du beske nettforumet flyertalk. Her diskuterer de intrikate detaljer om flyselskaper, bonusprogrammer, flyplasser og alt foregr i en slags kode som ved frste yekast er vanskelig forst. 

En liten gruppe av disse reisende tar det likevel ett steg lenger. De drar p ti-talls undvendige reiser for samle enten poeng eller antall reiser. Alt for status. 

Les ogs: Syv triks som funker for billigere business- og frsteklasses reiser

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Milage Run

Det er en fascinerende liten subkultur, hvor nyaktig motivasjon for handlinger ikke alltid er like penbare. De jakter status og bonuspoeng. Alt med en Milage Run. 

En milage run er nr du gjr en reise som er undvendig lang, eller som ender der du startet, fordi forholdet mellom prisen p billetten og antall bonuspoeng du fr, er fordelaktig. Dette er spesielt aktuelt i desember, da mange er opptatt av opprettholde sine bonuskort og statusniver. 

De vil fortelle deg at det er verdt det reise i 15 timer istedenfor 5 timer, med to mellomlandinger. Fordi det vil vre de siste poengene som sender de til neste niv p bonuskortene. 

Historisk sett var milage run et fenomen flyselskapene ignorerte og enkelte reiser kunne by p enorme fordeler for smpenger. I 2017 har selskapene for lengst ftt med seg at dette eksisterer og enten satt ned foten for det eller gjort det vesentlig vanskeligere oppn store inntjeninger. 

Segment Run

SAS er kjent for at de har gjort det vanskelig for reisende oppn unormalt mye poeng p korte reiser, men det er fortsatt mulig oppn hyere status om du foretar skalte Segment runs

Et bonuskortniv har to krav. Enten oppnr du nivet via bonuspoeng, eller via reiser. Dersom du ikke greier oppn nok poeng for en oppgradering p poeng, kan du foreta deg reiser med mange bytter, slik at du oppnr fleste mulig reiser p kortest mulig tid og til minst mulig penger. 

Hver reise blir et "segment" og du kommer ett steg nrmere det neste bonus-nivet ditt. 

En av de mer ekstreme utgavene av segment runs jeg har sett var en norsk reisende nok hadde kjpt Norge Rundt billetten fra Widere og reist 29 ganger p n uke. Ettersom den koster mellom 3400 og 4600 er dette en billig mte fylle opp reiser p Eurobonus-kortet. 

For oppn gullkort p Eurobonus behver du enten 45000 poeng eller 45 segment-reiser. 

Her er en reell slik rute: Bod-Trondheim-Sandefjord-Bergen-Sandefjord-Trondheim-Bod-Trondheim-Sandefjord-Bergen-Sandefjord-Trondheim-Bod.

Sa jeg ikke de var litt spesielle disse folka? 

Trumf fortsatt trumfkortet

Ettersom verden har blitt smartere, alle flyselskapene overvker fora og har oppdatert programvare for luke ut muligheter for poeng-arbitrasje, er det blitt vanskeligere oppn denne evindelige statusen. 

Men i 2017 har jeg kommet frem til at det beste alternativet du har, er ganske enkelt. Det er Trumfkortet.

Dette bonusprogrammet til Norgesgruppen kan vre meget lukrativt, og det beste av alt er at du omtrent ikke behver endre vaner for oppn store mengder poeng. Men du m ha hodet med deg. 

Opprinnelig var det min sster som gjorde meg oppmerksom p hvor mye poeng en kunne oppn med Trumf-kortet, men at man mtte flge med. 

Her er metoden hun la frem, som jeg mener er et bedre alternativ enn de sinnssvake metodene lagt frem over: 

Jeg har Trumf visakort som gjr at jeg fr 2 prosent bonus p alle kjp i Norgesgruppen (Kiwi, Joker, Spar og Meny). P mandager fr jeg en ekstrabonus p 5 prosent nr jeg handler p Joker - min nrbutikk. I tillegg fr jeg 0,5 prosent bonus p alle andre kjp jeg gjr med dette Visa-kortet. Videre gr det an logge seg inn p en side som heter viatrumf som er en portal for mange nettbutikker for kjp av ting, klr og reiser. Dette er vanlige sider, men nr man gr inn via denne portalen kan man f.eks. g trumf p booking.com og Ellos. Jeg tror det er varierende prosent i de ulike nettbutikkene. Totalt sett blir dette ganske mye bonus som kan tas ut i rene penger hvis man nsker det, men pengene kan veksles inn i bonuspoeng p SAS. Ei krone i bonus er 13,88 i poeng hos SAS. Siden juni har familien og jeg skaffet oss ca 39000 bonuspoeng i Eurobonus. Hver tur retur i Norge (kan ogs inneholde flybytte) koster 10 000 for voksne. Alts nesten 4 voksenbilletter. Ved flge med p e-poster fra Trumf kan man tjene enn mer. En periode var det 50 prosent i Trumf p joker p fredag og lrdag p alt av frukt og grnt. Senere ble det samme tilbudet erstattet av tacoingredienser. Jeg har ikke ftt avklart om man kommer opp p slv og gullniv ogs nr man opptjener poeng p denne mten og ikke frst og fremst fra flyreiser.

Oppdatering: I henhold til hyggelig kommentatorer, er det n endelig avklart at Trumfpoeng ikke gir oppgradering p Eurobonus (gullkort osv), og at Widere-passet ikke lenger fungerer for samle turer. 

nsker du komme i kontakt med bloggen, send mail til businessclassnorge@gmail.com

Les ogs: 

Slik er familietur i Midtsten-luksus

Airbnb kansellerte tusenvis av bestillinger etter tabbe

Syv triks for fly billig business

Verdens beste flysete

Foto med tillatelse: 

yousef alfuhigi

Slik er familietur i Midtsten-luksus

Qatar har nylig lansert sin Q Suites i businessklassen sin. Her er min favoritt reise-youtuber som tester den med sin familie.

Jeg har vrt fan av youtuberen Dennis Bunnik i lang tid. Han lager konsekvent de beste reisevideoene p Youtube, men han er ogs alltid p en seris reise nr han lager innslagene. Han og hans familie driver et reiselivsselskap, som er en av rsakene til at han startet dokumentere sine reiser. 

Og denne reisen er spesiell. Da fikk de testet ut familie-konfigurasjonen av Q Suites: 

Q Suites

I mars i r viste Qatar Airways, flere ganger kret til verdens beste flyselskap, frem sitt nyeste produkt. De kaller det Q Suites, og det er noe som for mange vil minne om frste klasse, men priset mer som businessklasse. 

Produktet er langt foran konkurrentene, og tilsynelatende helt p linje med langt dyrere produkter fra deres konkurrenter. 

Slik finner du Q Suites

Du kan allerede reise med Q Suites n. Planlegger du en slik tur, anbefaler jeg deg benytte deg av noen av triksene jeg har lagt opp for hvordan du fr mest for pengene p slike turer. Du kan benytte flere kjente triks med Qatar. 

Qatar flyr fra London til Doha med dette nye oppsettet. 

Hvis du sker p nettsiden etter en reise mellom de to byene, og det har flightnummer QR007 eller QR008, er det den nye konfigurasjonen. 

Prisene er det samme som i vanlig businessklasse, men de dukker ikke opp som ekstraordinre tilbud. Det betyr likevel ikke at du ikke kan f det billigere

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Les ogs: 

Foto: Qatar. Video: Dennis Bunnik

SALGVARSEL: SAS holder salg, og jeg vurderer Tokyo

SAS holder sitt ukentlige salg, men gir i dag sine kunder et par timer ekstra tenke p om de vil reise et sted. 

Hver torsdag klokken 18 holder SAS sitt Now or never-salg. Normalt omtaler vi ikke dette salget, da det ofte kun er bakerst i flyet. Men prisene er alltid attraktive. 

I dag er det litt annerledes, da de bde gir kundene noen ekstra timer bestemme seg for om de vil kjpe billetter p billigsalg, men jeg vurderer selv om jeg skal reise til Tokyo. 

Men det er no way in hell at jeg sitter p konomi helt til Tokyo. 

Fr vi ser p alternativene, her er tilbudene

  • Malaga, Barcelona, Alicante, Alanya og Kbenhavn - alle fra 449 kroner n vei
  • Gran Canaria fr du for 699 kroner n vei og London for bare 347 kroner n vei
  • New York fra 2491 kroner, Boston fra 2984 kroner, Miami fra 3191 kroner og Tokyo fra 4587 kroner

S om jeg da nsker reise til Tokyo i business class, har jeg noen alternativer ut fra denne prisen. Jeg kan oppgradere med poeng. Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det vil ende p 100.000 poeng. Det er helt uaktuelt. Du kan like gjerne kjpe billetter outright for de poengene. 

Videre s har du to alternativer. Du kan by p oppgraderinger hos SAS. Med litt flaks kan du f oppgradert hele turen for 6-7.000 kroner. Dette er noe jeg gleder meg til prve, men har fortsatt til gode prve det. Jeg kjenner til folk som har gjort det, med vekslende hell. 

Det tredje alternativet, som fles litt risky, er kjpe oppgradering p flyplassen. Dette kan ofte vre det billigste alternativet, men jeg vet ikke helt. 

Muligens jeg holder meg p matta litt til. Men Tokyo m jeg beske. 

Det jeg skriver over, stemmer overens med flere av strategiene jeg la frem i min omfattende guide for finne billige billetter p business- og frste klasse. 

For f tilbud kan det vre lurt abonnere p diverse nyhetsbrev. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Les ogs: 

SALGVARSEL: Billige business-billetter til Australia

Det er et betydelig salg p billetter med Qatar til Australia fra Oslo. 

En bruker p nettforumet Flyertalk har oppdaget at reiser til Australia i business med Qatar er unormalt billige fra Oslo i januar. 

Du fr en billett p business class for litt over 15000 kroner for slutten av januar. Til sammenligning koster en tilsvarende billett med Emirates 35000 kroner. 

P toppen av rabatten kan du ogs f 10% avslag om du bruker rabattkoden "PCSPECIAL". 

Dette tilbudet stemmer overens med flere av strategiene jeg la frem i min omfattende guide for finne billige billetter p business- og frste klasse. Bde er Oslo en utreiseby for Qatar som kan fre til lavere priser, Qatar sliter kanskje med fylle flyene etter landets problemer med naboene og det dukker ofte opp tilbud rundt jul fra flere selskaper. 

I tillegg kan det vre lurt abonnere p nyhetsbrev for f varslene tilsendt. Jeg har et slikt nyhetsbrev som gr ut maks en ganger i uken, men da er du sikret ikke g glipp av supertilbudene. I tillegg vil de fleste tilbudene dukke raskt opp p min Facebook-side. Flg den her

Les ogs: 

Foto: Qatar

Airbnb kansellerte tusenvis av bestillinger etter tabbe

There's no such thing as a free lunch heter det, og det stemmer ogs med Airbnbs booking tabbe, men selskapet viser igjen at de rett og slett ikke er til stole p.

I 2014 tilbragte jeg noen dager i London. I stedet for hotellrom, valgte jeg bo p en husbt via Airbnb. Det var en fenomenal opplevelse, og den ultimate hipstertingen gjre, selv om jeg ikke helt viste hva hipster var da. 

Stor guide: Slik booker du billige business class-billetter - triks som faktisk funker

Noen r senere fler jeg all magi er forsvunnet fra Airbnb. Dette synes jeg er perfekt illustrert i den siste tabben fra selskapet. 

For et par dager siden begynte reisefora og nettsteder blusse opp med nyheter om en rabattkode med Airbnb, som ga 200 dollar avslag med promokoden "SINGAPORE". Det var ramaskrik og det en skulle tro er en veldig positiv buzz for selskapet f mange bookinger, p tross litt kte kostnader. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Flg Business Class Norge p Facebook

Det var p mange mter slik Airbnb var for 3-4 r siden. Morsomme, artige og alltid med noe nytt. 

Slik er det ikke lenger. For slik det ofte er med de der gratis lunsjene, s var de ikke gratis. Faktisk har Airbnb gtt til det utrolige skrittet med kansellere oppholdene til alle de som brukte promokoden "SINGAPORE". Dette er helt penbart om du leser denne trden p flyertalk, hvor en rekke brukere har opplevd ftt oppholdet kansellert. Det er ganske klart at Airbnb kansellerte alle bookingene, som etter alle solemerker var flere tusen. 

Men verst av alt, de kansellerte uten gi noe forvarsel. En av innleggene hevder at oppholdet ble kansellert mens han sov i Airbnb-sengen. S han endte vel opp med ikke betale, men verten fikk trolig heller ikke betaling, siden turen ble kansellert. 

Airbnb har ikke sagt noe om denne tabben, men det er hrreisende oppfrsel av kundeservicen deres. Men det er dessverre ikke overraskende. Jeg har personlig hatt flere ekstremt negative opplevelser, bde p mine egne vegne og p vegne av familiemedlemmer. 

Men du trenger ikke bekymre deg for f drlige opplevelser med Airbnbs kundeservice, for de gr ekstraordinrt langt for ikke la deg kontakte kundeservicen. Som du ser i bildet nederst i saken, er dette hovedrsak til problemer med tjenesten. 

I tillegg er Airbnb n full av feller for bde reisende og verter. Jeg vil faktisk frarde folk fra bde bruke Airbnb for reiser og leie ut p tjenesten. 

Ekle opplevelser

Ting som dette skjer overraskende ofte (bare sk p airbnb og cameras) p google images. 

Les ogs: 

Patrick Perkins

Syv triks for fly billig business

kle seg pent, mte opp tidlig p flyplassen eller flrte med flyvertinnen. Alt det fungerer ikke for oppgraderinger. Men det er noen ting som funker. 

Flelsen av f noe gratis eller med stor rabatt er noe som har universell appell. Fattig eller rik, ung eller gammel. Alle liker en oppgradering.

P fly, spesielt p lengre turer, har det i tir foregtt en slags kald krig mellom flyselskaper og reisende p jakt etter gode dealer. Etter hvert som reisende oppdager smutthull, blir de tettet og reisende m finne nye metoder. Selskapene tjener ofte ikke penger, da marginene deres er skviset av lavkost-selskaper som Ryanair og Norwegian, s deres hymargin-produkter som business klasse eller frste klasse har blitt viktig for ke inntjeningen pr sete. 

Jeg har her laget en liste over metoder og strategier du kan flge for f billigst mulig turer. Denne er delvis basert p en veldig omfattende blogg publisert p Air Travel Genius, men tilpasset norske forhold og oppdatert for ntiden. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Flg Business Class Norge p Facebook

Flg med p salgene

De fleste flyselskaper tilbyr tidvis rabatter p sine beste seter. Ofte er dette tilknyttet bonus-kort og er ikke alltid like tydelig annonsert. Det kan lnne seg vre p mailinglister til de strste selskapene. Noen av disse er lenket under.

For SAS bruker de fleste tilbudene dukke opp p denne siden. Jeg vil dog anbefale bli med i nyhetsbrevet til SAS, da de vanligvis inkluderer slike tilbud der. Du finner det p samme side. SAS er ikke de flinkeste til tilby gode tilbud p business, noe jeg vet irriterer faste kunder. Et tilbud som har utmerket seg er likevel companion billettene de tilbyr sammen med American Express. Dog skulle jeg likt sett de levere noe tilsvarende direkte via Eurobonus. 

Reisebloggen Insideflyer.no har en egen del av forumet dedikert til reisedeals. Det er mulig abonnere p denne delen av bloggen via en RSS, som gjr at du fr tilsendt oppdateringer nr det kommer nye innlegg. 

Les ogs: 

Rabatter p British Airways kommer normalt ut rundt november. Tidligere r har disse rabattene vrt ekstremt gode. Jeg kan ikke garantere at alle tilbudene dukker opp her, men igjen kan det vre en ide f nyhetsbrevet som fra BA, som du finner der. 

KLM tilbyr ofte rimelige billetter til eksempelvis Surinam og Antilles i lpet av sommeren. Det kan vre verdt holde flge med dem i den perioden. KLM samler mange av sine tilbud her.

Verdens kanskje beste selskap, Qatar, viser frem bde billigbilletter og billige business-billetter p denne siden. P grunn av problemene staten Qatar har hatt med andre arabiske land i r, er det mulig at de har flere ledige seter. Det samme gjelder Malaysian, som etter to ulykker p ett r fortsatt sliter med ryktet. Dermed har de mange tilbud. Forvrig har Malaysian nylig annonsert en veldig attraktiv oppgradering av sin business class. 

Kjpe fra reisebyr

Jeg m si at dette er et triks jeg aldri har prvd, men det skal vre mulig. Det finnes en rekke reisebyrer som har tilgang p ikke-publiserte priser. Disse kan ligge inntil 50% under markedsprisen som er tilgjengelig p internett. 

rsaken til dette, er at byrene gjerne kjper mange billetter til samme destinasjon og dermed fr rabatter - eller ptar seg deler av risikoen for fylle flyet.

Byrer som gjr dette, spesialiserer seg ofte p destinasjoner som Beijing eller Hongkong. 

Jeg vet det finnes en rekke reisebyrer i Oslo som spesialiserer seg p reisedestinasjoner som Kurdistan, Vietnam eller Midtsten. Skal du til en slikt type destinasjon, er det verdt oppske slike byrer. Bare betal med kredittkort og verifiser med selskapet at du faktisk har billett.

Geo-arbitrasje

Her begynner vi komme inn p noe som ligner ekspert-niv. For en rekke selskaper s har starten p reisen mye si for den totale prisen p billetten. Slik jeg nevnte i bloggen om Emirates nye frste klasse, kan reiser som starter i Colombo i Sri Lanka betydelig pvirke den totale prisen du betaler fr seter langt fram i flyet. Andre byer som ofte byr p billige business- og frste klasse-billetter er Cairo, Johannesburg, Bangkok, Manilla og Jakarta.

nsker du reise fra London til Tokyo, s vil prisen p billetten bli vesentlig lavere om reisen starter fra en eksempelvis Amsterdam, Stockholm, Milano eller Istanbul. Det er mange rsaker til at slike billetter er billigere. En av disse er at du i Storbritannia m betale en egen skatt for reise ut av landet. Starter reisen i et annet europeisk land, unngr du denne. 

De fleste flyselskaper har en eller annen form for geo-arbitrasje-mulighet. For de arabiske selskapene er bde Vietnam og Sri Lanka slike steder. I tillegg vil prisene kunne variere veldig avhengig av hvilken europeisk by du reiser fra med et arabisk selskap, i tillegg til Turkish Airlines. 

Proffene, alts de som regelmessig poster p forumet Flyertalk, bruker ofte denne skemotoren fra ITA for holde styr p priser og fly. Du kan ikke bestille billetter der, men du fr en god oversikt. Skal du teste ut geo-arbitrasje p skemotoren kan du velge "nearby" p avreiseby. For lre mer om hvordan du bruker ITA-skemotoren, les her

Som et tillegg til geo-arbitrasje, kan det nevnes at tidvis er det lurt splitte opp reisen i to reiser. Dette gjelder spesielt fra Australia til Europa. 

Selskaper med kun business

Slik jeg har nevnt tidligere p bloggen, finnes det selskaper som utelukkende tilbyr seter med kvaliteter som tilsvarer business-niv. 

Det finnes i dag to selskaper som flyr bare-business over til USA. Dette er franske La Compagnie og OpenSkies. Begge selskapene flyr fra Paris. 

Slik jeg omtalte i bloggen om tilbudet til La Compagnie, s er det attraktive priser. 

Ved sist gjennomgang greide jeg ikke finne billetter under 10.000 kroner tur/retur New York, men de skal vre der. 

Flyene til La Compagnie, de har kun 2, har 74 seter fordelt p 19 rader. Dette betyr at kabinen har en 2+2 konfigurasjon, med seter som kan legges flatt. Kabinen tilsvarer trolig en typisk business class fra eksempelvis Lufthansa, som ofte er 2+2+2 interkontinentalt. 

Dette er to flyselskaper du br sjekke innom fr bestilling av tur til New York. De er sm og de har aggressive priser. Og etter det jeg har lest, er folk generelt fornyd med tjenesten de leverer. Selv om de ikke er helt p niv med eksempelvis Swiss eller SAS. 

Fifth freedom routes

Jeg vet ikke hva dette heter p norsk, s jeg fr holde meg til det engelske uttrykket. I praksis er Fifth freedom routes nr selskapene m frakte fly mellom to flyplasser som begge ikke er i hjemlandet. 

Dette er ofte korte turer (men ikke alltid), men det gir tilgang til den hye standarden fra eksempelvis frste klasse, men til lav pris. 

Her er en liste over selskaper og byer som tilbyr dette long haul, kanskje det mest interessante alternativet: 

  • Air India: London - New York
  • Air Tahiti Nui: Los Angeles - Paris
  • Air New Zealand: London - Los Angeles
  • Singapore Airlines: New York - Frankfurt
  • Emirates: Milan - New York

Her er en komplett liste over slike ruter.

Ukjente selskaper

Sjansene er sm for at du fr en killer deal p British Airways fra London til New York. De fyller stort sett opp flyene sine, da dette er deres viktig rute. Andre selskaper som frakter millioner av passasjerer fra London til New York er American Airlines og Virgin Atlantic. 

Velger du heller Air India, som flyr til New York fra London tre ganger i uken, vil du ha mulighet f en god deal bde bde business og frste klasse. Mange velger ogs bruke Norwegian til New York, selv om de ikke kommer fra Norge, av samme rsak. 

Icelandair er en klassiker til New York, s jeg er ikke sikker p om det er ukjent for noen lenger. Prisene er lave, s lenge du stopper i Reykjavik p veien over. Det br nevnes at business p Icelandair er s som s. Men billig er det. 

Andre selskaper som tilbyr billige billetter fra London til New York er overraskende nok SAS, LOT Polish, Aer Lingus og TAP Air Portugal. Ved neste reise til New York kan det vre verdt sjekke hva SAS skal ha om reisen starter i London. 

Bruk poeng

Dette temaet er et stort et, og kanskje det mest omdiskuterte som er for de som reiser mye og som alltid nsker sitte fremst i flyet. 

Jeg kommer til ta opp temaet bonuspoeng mange ganger senere p denne bloggen, men i korte trekk vil jeg anbefale dette til en nordmann: 

  • F deg Eurobonus
  • F deg Trumfkort eller AmEx
  • Legg alt forbruket via ovennevnte kort

Min sster la i r om hele familiens forbruk inn i et Trumfkort. Dette har etter bare noen mneder resultert i flere gratisbilletter, uten bruke en krone ekstra: 

Jeg har trumfvisakort som gjr at jeg fr 2 prosent bonus p alle kjp i Norgesgruppen (Kiwi, Joker, Spar og Meny). P mandager fr jeg en ekstrabonus p 5 prosent nr jeg handler p Joker - min nrbutikk. I tillegg fr jeg 0,5 prosent bonus p alle andre kjp jeg gjr med dette Visa-kortet. Videre gr det an logge seg inn p en side som heter viatrumf som er en portal for mange nettbutikker for kjp av ting, klr og reiser. Dette er vanlige sider, men nr man gr inn via denne portalen kan man f.eks. g trumf p booking.com og Ellos. Jeg tror det er varierende prosent i de ulike nettbutikkene. Totalt sett blir dette ganske mye bonus som kan tas ut i rene penger hvis man nsker det, men pengene kan veksles inn i bonuspoeng p SAS. Ei krone i bonus er 13,88 i poeng hos SAS. Siden juni har familien og jeg skaffet oss ca 39000 bonuspoeng i Eurobonus. Hver tur retur i Norge (kan ogs inneholde flybytte) koster 10 000 for voksne. Alts nesten 4 voksenbilletter. Ved flge med p e-poster fra Trumf kan man tjene enn mer. En periode var det 50 prosent i Trumf p joker p fredag og lrdag p alt av frukt og grnt. Senere ble det samme tilbudet erstattet av tacoingredienser. Jeg har ikke ftt avklart om man kommer opp p slv og gullniv ogs nr man opptjener poeng p denne mten og ikke frst og fremst fra flyreiser.

Foto: SAS. Singapore Airlines, Qatar

N flyr Emirates' nye superluksus

Emirates har forandret verdens forventninger til kvalitet p flyreiser. N kan du booke den nye frsteklassen deres.

Tidligere i r annonserte Emirates at de skulle oppgradere den nye frsteklassen deres. Oppgraderingene var i takt med de aller beste i klassen, hvor du fr ditt eget rom - med komplett privatliv. 

Dette er ikke akkurat Ryanair-sete ved siden av toalettet: 

De nye setene er inspirert av setene til Mercedes S-klasse, med myke og komfortable seter. Disse str i ditt private rom p fire kvadratmeter. Dette er en stor oppgradering fra en 1-2-1 lsning som frem til n har vrt forvente p frste klasse hos de fleste selskaper. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Flg Business Class Norge p Facebook

Fr vi gr inn p de litt mer kjedelige detaljene, som hva det koster reise med disse og lignende, s noen bilder: 

Poeng holder ikke

Emirates har denne uken begynt fly de nye frste klassene i 777-300ER. Men de vil nok ikke vre tilgjengelig i hele flten til selskapet. Frem til 2019 vil selskapet kun maks f ni slike frste klasser. Med tanke p at de sitter p 98 A380 fly, s er dette ganske beskjedent. 

Det er mange som nsker teste den nye klassen, men i henhold til Ben Schlappig hos One Mile At The Time, er det mulig booke ved bruk av poeng eller noen andre alternative metoder. Her er det bare penger som gjelder. 

S hva koster egentlig billettene? I henhold til Schlappig kan du muligens reise via Colombo p Sri Lanka, et kjent triks for billige frsteklasses reiser, og til Europa for ca 40.000 kroner tur/retur. Det er ikke et s dumt alternativ for reiser til f.eks. Midtsten. 

Les ogs: 

Alle foto: Emirates

Halv pris p luksus med Swiss

Det finnes f som klarer matche kvaliteten en opplever med en reise i verste klasser med Swiss. N fr du det p salg til par. 

Den beste turen jeg har hatt med business class var med Swiss til New York. Kvaliteten er enestende, subtil og du fr poeng p ditt Eurobonus-kort. 

N er det salg masse turer med business og frste klasse. Du fr to billetter til prisen av en, bde i business og frste klasse. 

Dette er linken til business-tilbud, og dette er linken til frste klasse-tilbud

Jeg sitter selv med knappen hvilende over Dubai (som du ser i bildet over), for en vinterstur. Vi fr se. 

Frst omtalt p Insideflyer-forumet.

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Flg Business Class Norge p Facebook

Les ogs: 

Foto: Swiss

Bjrn Kjos fr slakt av finansgigant

Det er ikke ofte utenlandske medier skriver s mye om Norwegian. Nr de gjr det, er det ofte relativt overfladiske reportasjer om flykjp og kvartalstall.

Men n har en flyekspert i Bloomberg kastet et ordentlig blikk p Norwegian. Og han liker ikke det han ser. 

Nytt i dag: Halv pris p luksus-reise med Swiss

I finansverdenen er det et selskap som str i sentrum bde i forhold til journalistikk og teknologi. Det selskapet heter Bloomberg. Artiklene som slippes ut p deres terminaler (som det koster 200.000 kroner i ret leie) og p nettsiden, blir lest av de viktigste personene innen finans. 

Da er det mildt sagt uheldig for Bjrn Kjos at Bloomberg i gr publiserte artikkelen "Norwegian Air Shuttle Is Flying On a Wing and a Prayer". 

rsaken til at artikkelen har blitt skrevet, henger sammen med Norwegians nye satsning i Argentina. Slik oppsummerte E24 saken frem i oktober: 

"Norwegian planlegger en storsatsing i Argentina, med investerer p 37 milliarder kroner. Rutene som n fr flymyndighetenes velsignelse inkluderer bde innenlandsruter, og ruter fra Argentina til utlandet ? blant annet til amerikanske byer som Chicago og Miami. Norwegian har opprettet et datterselskap kalt Norwegian Air Argentina for drive innenlandstrafikk i landet. I tillegg vil Norwegians britiske datterselskap starte opp langdistanseruter fra Europa til landet."

Slaktes

I norske medier har planene ftt applaus, mens aksjen har falt betydelig tilbake fra de ble presentert til n. Kanskje noe av fallet kan tilskrives oljepris, men planene i Argentina kan ogs vre forklaringen. 

Les ogs: Verdens beste flysete

Slik beskrives de av Bloomberg n: 

Norwegians regnskapsbalanse er allerede svak nok og ledelsens oppmerksomhet er strukket tynn. Forholdet mellom leiejustert netto gjeld til Ebitda og flyleieutgifter er ca. 10 ganger sammenlignet med et europeisk peer-gjennomsnitt p rundt 3 ganger, iflge Bloomberg Intelligence-data. I virksomheten er det sagt at det ikke er noen mulighet uten risiko, men Kjos synes vre spesielt glad i ta hodels risiko. Investorer som har holdt ut til tross for en 37 prosent aksjekursnedgang i r, vil fortsette hpe at han vet hva han gjr.

Det er sjelden man leser slik redaksjonell slakt fra en s viktig aktr som Bloomberg. Jeg synes aksjonrer br bite seg merke i dette. 

Vedder p nedgang

Selv etter revis med hyllest og formuesvekst for Kjos, er det ikke alle som har troa lenger. En kjapp titt p shortregisteret av norske aksjer, viser at nesten hver sjette er lnt ut til shortsalg. Totalt 18,06 prosent av aksjene brukes til vedde p at verdien til Norwegian skal fortsette falle. 

Det er suverent den aksjen med hyest shortandel. 

Flg Business Class Norge p Facebook

Normalt skriver jeg ikke om finans, men denne kommentaren fra Bloomberg trakk meg litt ut av hiet. Om du heller vil lese mer kosestoff om de flotte setene fremst i flyene (en standard Norwegian ikke tilbyr), s kan du abonnere p nyhetsbrevet til bloggen. Jeg lover maks sende en mail i uken med tips om rabatter og nyheter. 

Les ogs: 

Foto: Norwegian

Nytt hipster-flyselskap

Embed from Getty Images

Det hres ut som en drlig vits, om eldre markedsfringspersoner som har hrt om "hipster" (men ikke helt vet hva det er) og som bygger et flyselskap rundt det de tror det er.

Men det er ingen vits. Det er bare fransk. 

Selskapet heter forvrig Joon og er et datterselskapet av Air France, som her gjr et kynisk forsk p ke marginene sine. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

S hva byr et selskap rettet mot hipstere p? 

(merk at jeg ikke vet ordentlig hva alt jeg n skal skrive er for noe)

Teknologivante og hippe flyvertinner som serverer alt fra baobab-juice til organisk quinoa-salat, mens passasjerene, helst i 20-rene, ser p streaming video i seter de har betalt lite for. Destinasjoner er alt fra Paris og Barcelona til Brasil. Flyvertene er kledt i klr som kan minne om Adidas-eide Stan Smith. 

Les ogs: Verdens beste flysete

Embed from Getty Images

I henhold til en artikkel hos Bloomberg, er dette bare glasur, som skal dekke til et selskap som kutter kostnader i strre grad enn de kutter priser. I praksis er det et forsk p ke verdien av Air France, uten ramme merkevaren til moderselskapet. 

Flyene som skal fly for Joon er A320 for short haul og A340 for long haul. 

Og billettene har de sedvanlige lureprisene. 50 euro mellom Paris og Barcelona har blitt lagt ut p hjemmesiden deres. 

Les ogs: 

Verdens beste flysete

I en verden hvor flyselskapene overbyr hverandre p luksus til passasjerer som betaler mest, stikker nok Singapore Airlines av med frstepremien.

Tidligere i november annonserte Singapore Airlines en oppgradering av interiret p sine frste klasse-seter. Men "sete" er en underdrivelse. 

Av de 471 passasjerene som skal reise med de nye og oppgraderte A380 jumboene til selskapet, er kun seks seter forbeholdt de skalte suitene. 

Oppgraderingen, som koster nesten 7 milliarder kroner, er av de 14 eksisterende A380ene til Singapore Airlines, samt som en del av bestillingen p fem nye fly. 

I tillegg til oppgradering fremst i flyet, fr ogs business, premium konomi og konomi-setene en liten oppgradering. 

Suiter

De seks suitene, som er i fremre del av annen etasje av flyet, legger vekt p privatliv. Hver suite er bak en skyvedr. Bak dren finner passasjeren sin egen seng, i tillegg til en justerbar lenestol, som ser ut til vre det mest komfortable flysetet i verden. 

Reiser du med en partner, kan du doble (den enorme kostnaden av billetten) og sl sammen to suiter - til dobbeltseng. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Naturligvis er setene polstret med skinn i verste klasse, Poltrona Frau, samt at den har utallige innstillinger. For sikre maksimal komfort.  
Hver Suite har ogs en 32-tommers HD-skjerm som kan svinge for de forskjellige synsvinklene i sete- og sengemodus, en personlig garderobe i full strrelse, tilpasset veskeoppbevaringsrom, "spesialdesignet" teppe og stemningsbelysning.
 
De seks suitene har ogs to egne toaletter, med den kvaliteten du kan vent deg til den hye prisen (se nederst i bloggen for den).

Ny business

Den nye interiret i business class ser ogs ut til vre av uvanlig hy kvalitet, dog uten det komplette privatlivet vi har sett fra andre leverandrer. 
 
Den nye setene er 63,5 cm brede, kan legges ned til en fullstendig 2 meter seng. Disse setene kommer med en 18 tommers skjerm. 

Singapore gr for den skallaktige-aktige layouten, for skape noe privatliv ogs i business class. For de som reiser som par, kan to seter gjres om til dobbeltseng. 
 
 En interessant detalj ved den nye business class-setene, er at karbonfiberkompositt-skallstrukturen, sammenlignet med konvensjonelle flyseter som bruker metall som den primre stttestrukturer, frer til bedre plass rundt setene. 

Layouten i de nye flyene er den moderne 1-2-1, hvor hvert sete har direkte tilgang til midtgangene. 

Les ogs: 

Pris

S hva vil de koste reise med disse herlighetene? 

En long haul-tur i en av de seks suitene kommer trolig til koste tett p 200.000 kroner. Ja. En femtedels million kroner. 

Alle foto: Singapore Airlines

Luftahansas nye business class er enestende

I gr ga Lufthansa reisende en sniktitt p hvordan fremste del av flykabinen vil se ut fremover. 

Mange som har flydd Lufthansa p business, har nok flt at 2+2+2 konfigurasjonen, setekvalitet og generelt omgivelsene ikke helt stod i stil med de sammenlignbare tjenestene fra SAS, Swiss, KLM et al. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

N blir det permanent endring p dette. I gr delte Lufthansa bilder av hvordan interiret vil se ut fremover: 

Den nye konfigurasjonen byr p vesentlig mer plass, og spesielt vindusplassene ser ut til vre en dramatisk oppgradering. I tillegg er det et morsomt valg med tilnrmet Star Trek-kapteinsete i front. 

Det nye interiret kommer dessverre ikke med en gang, men er med i bestillingen p nye Boeing 777-flyene fra 2020. 

Det eneste en kan kritisere, er hvordan Lufthansa har fremstilt passasjerene sine som gjennomsiktige, nesten spkelsesaktige skikkelser. Underlig valg.

Les ogs: 

Foto: Lufthansa

Widere med Black Friday-salg

I likhet med store deler av andre bedrifter, holder ogs Widere salg denne uken. 

Det norske flyselskapet har salg frem til fredag: "Black Friday - svart fredag - mrketid - svart uke?  Uansett hva vi kaller det - n har vi SALG!". 

Dette betyr at du kan kjpe billetter for frste halvr til neste r helt ned i 399 kroner n vei. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg

Alle tilbudene finner du her, og under er et utvalg: 

Les ogs: 

Foto: Widere

Petter Stordalen holder salg

SALG: Petter Stordalens Choice har salg p hotellrom i desember. Her fra pningen av sitt hotell i Malm. Foto: Choice

Nordic Choice Hotels, eiet av Petter Stordalen, har salg i desember p mange av sine hoteller. 

Desember er ikke akkurat den beste mneden for hotellbransjen, og alt de kan gjre for fylle opp sine hoteller, vil bidra positivt for rsresultatet. Dermed er de ute med et desembersalg p det som kan sammenlignes med innkjpspris

Crazy Sale er tilbake! N har vi samlet de beste prisene p hotellrom for helgene i desember i en ekte salgsfest. Flere av hotellene har ogs tilbud p rommene i romjulsdagene. Sl til du ogs!

Akkurat n fr du superpris p 56 hotell p flere populre reiseml i Norge, Sverige og Finland. Se alle destinasjoner og hotell i skeruten under. Bookingen er bare pen i 4 dager og prisene gjelder kun for et begrenset antall rom. S skynd deg og sl til, innen 24. november!

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg. 

Eksempler p tilbudspris fra hotellkjeden: 

Les ogs: 

Foto: Nordic Choice Hotels

SAS med 30% rabatt

SAS har lagt ut et nytt tilbud til sine kunder med gull- eller diamant-kort fra Eurobonus. 

Det nye tilbudet fra SAS, som du finner her, er rabatt p bestillinger gjort innen 27. november. Rabatten gjelder alle ruter fra SAS og de fleste fra Widere. Billetter kjpt med bonuspoeng i Norge og resten av Europa selges med 30% rabatt, mens interkontinentale reiser gr for 20% rabatt. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg. 

Reisene m foreg mellom 8. januar og 31. mars. 

Skal du reise med vanlig billett innad i Norden, koster dette 7000 poeng. Innad i Europa koster 21000 poeng, mens en interkontinental business class-billett koster 80000 poeng. Til sammenligning har min sster spart inn 39.000 poeng med legge om forbruket til et Trumf-kort fra i sommer til n. 

Les ogs: 

Tilbudet ble frst omtalt p Insideflyer.

Foto: SAS

"Privatjet for smpenger" planlegger lansering i Norge

JetClass nsker gjre privatjet noe ikke bare de superrike og selskaper har rd til, og n planlegger de lansering i Norge. 

Det lille sterrikske selskapet JetClass tilbyr i dag utvalgte reiser med privatjet-fly mellom destinasjoner i Europa. Skal du eksempelvis reise en vei innad i Europa koster dette bare 5700 kroner pr person. Til sammenligning m du regne med legge til minst to nuller p slutten av den prisen om du skal lease en egen privatjet. 

Les ogs: SAS med 30% rabatt denne uken

I praksis blir JetClass et mer komfortabelt og praktisk alternativ til europeisk business class, samtidig som de reisende kan fle p hvordan det er reise med private jetfly. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg. 

Bloggen har vrt i kontakt med Florian Schrambck fra JetClass, og han forteller at de pr dags dato ikke tilbyr reiser fra Oslo, men at dette er planlagt fra 2018. 

De forteller at Oslo er en av de neste byene som vil bli lagt inn i nettverket av turer de tilbyr fr sommeren til neste r. Les ogs: 

Schrambck forteller bloggen at de har valgt fokusere p de sentrale destinasjonene i EU forelpig, men at bde Oslo og Stockholm er planlagt fremover. 

Tidligere har selskapet kommunisert at de nsker lansere reiser til og fra Midtsten og reiser innad i USA i lpet av 2018. 

Uansett er dette et spennende alternativ til de litt slappe business class-tilbudet innad i Europa og vi nsker de velkommen til Oslo. 

Vi hper ogs vre med p de frste reisene, for kunne ta litt selfies og late som om vi har rd til lease et fly for 1 million kroner. 

Foto: JetClass

Luskusreise-trend peker mot Norge

Har du plutselig et nske om reise til Island? Eller Svalbard? Da er du ikke alene, for kaldt er hot. 

Reiseselskapet Virtuoso har nylig publisert sin 2018 Luksusreiserapport, og noen nye trender gjr Norge til fordelaktige reiseml. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg. 

Rapporten, som er basert p en sprreunderskelse av reisebyr verden rundt, viser fem trender som stikker seg ut: 

1. Kaldt er hot

For de som har beskt Troms de seneste rene, vil ikke dette komme som en overraskelse. Nordlysturismen har blitt et globalt fenomen. Turister fra hele verden strmmer inn til byen, i hp om se et lysshow p himmelen. Men det er ikke bare til Troms reisende sker. Island er blitt en enda mer populr destinasjon det seneste ret. Det samme har Alaska for cruise-turister, og noen mer eventyrlystne nsker ogs i strre grad beske omrder nrt bde Sr- og Nordpolen. 

2. Pushe grenser

En annen trend som stikker seg frem i underskelsen, er et generelt nske om pushe grensene. Tenk det motsatte av et cruise. Enten det er ekstremsport, svmme med delfiner eller bare beske et helt fremmed sted. 

Les ogs: 

 

3. Familiereiser

Mens soloreiser til Thailand var stort p slutten av 90-tallet, er reiser med flere generasjoner samlet noe reisende nsker, i henhold til Virtuoso. leie et stort hus p Airbnb, istedenfor reise til et all inclusive hotell, er en typisk illustrasjon p denne trenden. Bo og reise samlet. 

4. Afrika

reise til Srstasia oppleves ikke lenger som eksotisk. Men Afrika er definitivt fortsatt eksotisk. Og i 2018 er det stor pgang for reiser til Botswana, Kenya og Marocco. Enten det er safari i jungelen eller svmme med haier i Sr-Afrika, s er trenden klar.

5. Ikke vre turist 

Jeg vet ikke om de som vandrer rundt i Frognerparken mens de spiller Pokemon Go har ftt denne beskjeden, men reisende i 2018 vil vre nettopp det. Reisende. Ikke turister. Dermed sker de heller etter Airbnb enn hotell, lokale opplevelser istedenfor store turistattraksjoner og generelt forsker forst og oppleve den lokale kulturen. 

S om du vil fly p en Mig i Russland eller oppske den der idiotiske isbaren i [alle nordiske byer], s er du i tiden. 

Foto: Max Pixel

Inspirasjon av denne bloggen: Forbes

Dette tidspunktet i uken fr du billigst flybillett

Bilderna p denna cd r scannade i en FlexTight Precision II scanner i 16 bitars djup.
Bearbetade i Photoshop 6.01 p en OptiCal kallibrerad LaCie skrm. Frgrymd Adobe 98.
Bilderna r bara ltt skrpta och behver troligtvis skrpas ytterligare fre tryck.

Vil du ha billigst mulig flybillett, m du booke p en sndag, ideelt 21 dager fr avreise. 

Dette viser en studie reisenettstedet Expedia og Airlines Reporting Corporation har gjennomfrt nylig. 

Studien, som tar utgangspunkt i flere milliarder datapunkter, er et omfattende forsk p oppdage diverse trender i reisemarkedene. Men det alle vil vite aller mest, er nr du br bestille flybilletten din. 

Hvis du ikke vil g glipp av tilbudene og historiene bloggen her legger ut, legg inn eposten din i dette skjemaet. Lover maks sende n epost i uken til deg. 

Studien, som brukte data fra hele 2016, avdekket det flgende om reisemarkedet;

- Gjennomsnittlige priser er fallende i hele verden
- Den optimale tiden kjpe flybillett er 3 uker fr avreise, ideelt p sndag
- Konkurranse fungerer. Priser faller, tilbudet ker
- Kjp av reise og hotell samtidig kan fre til "store besparelser"

Med tanke p at Expedia selger reiser og hotell samlet, tar jeg det siste punktet med en klype salt. Men resten er noe vi alle kan observere. Prisene er nesten skremmende lave n og det har aldri vrt strre utvalg enn n.

Les ogs: 

 

Dette sier Chuck Thackston fra ARC om funnene: 

"Billettpriser fortsetter sin flerrige nedgang, og vi har ikke sett noe i de kortsiktige dataene som tyder p en endring i denne trenden, srlig med kningen i flyselskapenes setekapasitet. Og hva alle dataene viser er uansett hvordan du ser p det, det er en flott tid fly. "

Foto: SAS

Under halv pris p luksus-fly til New York

Det lille flyselskapet La Compagnie tilbyr kun business class i sine fly, og n har de salg i utvalgte perioder. 

Selskapet, som de fleste kanskje ikke har hrt om, har kun eksistert fra 2014. De skiller seg ut i mengden med kun tilby business class og kun tilby reiser mellom Paris og New York. 

Prismessig utmerker ikke La Compagnie seg spesielt, men i visse perioder kan du f billetter meget billig. Jeg testet ut skemotoren p deres side ifm et annonsert julesalg, og kom frem til priser under 12000 kroner tur/retur. Ikke s verst det. 

Angivelig skal en kunne finne billetter under 10000 kroner. Det hjelper for s vidt ikke at kronen er veldig svak n, som gjr at dollar-priser er langt mindre attraktive. Men dette vil uansett gjenspeile seg i de aller fleste flypriser. 

Har du planer om beske New York enten til jul eller neste sommer, er La Compagnie noe du kanskje br vurdere. 

Flyene til La Compagnie, de har kun 2, har 74 seter fordelt p 19 rader. Dette betyr at kabinen har en 2+2 konfigurasjon, med seter som kan legges flatt. Kabinen tilsvarer trolig en typisk business class fra eksempelvis Lufthansa, som ofte er 2+2+2 interkontinentalt. 

Her er periodene du kan f billigere billetter: 

Paris ? New York ? Paris
11.-28. desember, 19.-28. desember, 28. - 9. januar, 18. - 26. januar, 2. - 8. februar, 9. - 18. mars, 12. - 24. april, 22. - 29. mai, 27. juni til 4. juli, 11. juli - 24. juli, 16. - 25. og 8. - 16. september. 

Har du derimot lyst reise avsindig masse mellom Paris og New York, kan du kanskje kjpe deres fly-s-mye-du-vil billett til 330.000 kroner i ret. 

Alle bilder: La Compagnie

SAS gr i fotsporene til Uber Black

I disse dager tester SAS en ny privatsjfr-tjeneste, hvor de beste kundene deres kan bli hentet av limousine - ogs nr de ikke skal ut fly. 

SAS er ikke lenger bare for flyreiser. I alle fall om du er en av de aller beste kundene deres.

I dag ble det kjent at flyselskapet tester ut en ny sjfrtjeneste. Forelpig er det bare for 150 utvalgte kunder med Pandion- og Diamant-kort. Disse fr tilgang p en reiseapp i samarbeid med biltjenesten Private Driver. 

- Det er en gruppe som har ftt invitasjon til bruke Private Driver som en slags privat taxitjeneste, med en fin teknologitjeneste i bunnen, sierInformasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen, til bloggen. 

Han understreker at Private Driver er en tjeneste som driver et transportbyr med lyve for persontransport. Selskapet er ogs leverandr til Ubers luksustjeneste i Norge, Uber Black. 

- Vi nsker gjre hverdagen til vre reisende litt enklere. 

For det er ikke bare reiser til og fra flyplassen dette gjelder, men turer rundt om i Oslo ogs. 

Johansen sier den nye tjenesten er helt i teststadiet, men at det nok vil komme flere produkter til Eurobonus-kundene - som ikke handler om reise direkte. 

Blant annet ser SAS p mulighet for levere mltider hjem til kundene. 

De kundene som har ftt tilgang til tjenesten reiser mer enn snittet, da det krever ekstreme mengder bonuspoeng for f tilgang p diamant-nivet til Eurobonus. 90.000 poeng eller 90 enveis-turer i lpet av ett r gir deg tilgang til det ettertraktede bonuskortet. 

Nr det kommer til Pandion, det verste nivet i SAS, er det ikke helt klart hva som som kreves for f tilgang. Det er antatt at det kreves reiser for rundt 300.000 kroner pr r, flere r p rad, for n Pandion-niv. SAS deler lite info om Pandion-kortene sine, men det er ansltt at det er under 1000 slike kort i omlp, og en m opprettholde hy reisefrekvens for beholde de. 

Foto: Daimler-Benz

Slik flyr ssteren min gratis


TRUMF: En vanlig families forbruk kan gi 8-10 gratisreiser i ret med Eurobonus.  Illustrasjonsfoto: SAS

I flere r har jeg tenkt p hvordan jeg skulle legge om betalingen av varer, for maksimere hvor mange Eurobonus-poeng jeg greier samle opp. Jeg har bare aldri greid ftt det til. Det viste seg vre lettere enn jeg hadde trodd.

Jeg tenkte det var en relativt komplisert greie, og ettersom jeg enn ikke lever og nder helt fullstendig for oppgraderinger betalt av bonus-poeng, s har jeg forelpig utsatt det. 

Men i det siste fortalte ssteren min at hun har lagt om familiens forbruk inn i et Trumf-kort. 

Her er hvordan hun p noen f mneder har ftt fire gratis flyreiser innad i Norge: 

Jeg har trumfvisakort som gjr at jeg fr 2 prosent bonus p alle kjp i Norgesgruppen (Kiwi, Joker, Spar og Meny). P mandager fr jeg en ekstrabonus p 5 prosent nr jeg handler p Joker - min nrbutikk. I tillegg fr jeg 0,5 prosent bonus p alle andre kjp jeg gjr med dette Visa-kortet.

Videre gr det an logge seg inn p en side som heter viatrumf som er en portal for mange nettbutikker for kjp av ting, klr og reiser. Dette er vanlige sider, men nr man gr inn via denne portalen kan man f.eks. g trumf p booking.com og Ellos. Jeg tror det er varierende prosent i de ulike nettbutikkene.

Totalt sett blir dette ganske mye bonus som kan tas ut i rene penger hvis man nsker det, men pengene kan veksles inn i bonuspoeng p SAS. Ei krone i bonus er 13,88 i poeng hos SAS. Siden juni har familien og jeg skaffet oss ca 39000 bonuspoeng i Eurobonus. Hver tur retur i Norge (kan ogs inneholde flybytte) koster 10 000 for voksne. Alts nesten 4 voksenbilletter.

Ved flge med p e-poster fra Trumf kan man tjene enn mer. En periode var det 50 prosent i Trumf p joker p fredag og lrdag p alt av frukt og grnt. Senere ble det samme tilbudet erstattet av tacoingredienser. Jeg har ikke ftt avklart om man kommer opp p slv og gullniv ogs nr man opptjener poeng p denne mten og ikke frst og fremst fra flyreiser.

For orden skyld: Dette innlegget er IKKE sponset av Trumf. Det bare er s bra at det m skrytes litt av. 

Skulle det vre noen feil i teksten over, er dette fakta om Trumf fra Norgesgruppen.

Har du sprsml eller kommentarer til bloggen, send epost til businessclassnorge@gmail.com

Slik er det reise nr flybilletten koster 188.000 kroner

"The saddest thing I can imagine is to get used to luxury."

Dette sitatet fra Charlie Chaplin er tankevekkende, men det kan ogs sees p som en utfordring. Er det noen former for luksus det simpelt hen ikke gr an bli vant til? 

Hva med reise i sin egen lille leilighet p en Airbus A380 med Ethiad? 

Denne reisen foretok luksusbloggeren Dennis Bunnik nylig, og har dokumentert det i videoen under: 

Reisen, som fant sted i august 2017, gr mellom Abu Dhabi og Melbourne. Og koster en absolutt formue. Dennis forteller ikke hva han faktisk betalte for reisen, men hinter til at han betalte med litt poeng og diverse. Antageligvis fikk han reisen delvis sponset av Ethiad.

Om du eller jeg skulle reise en tilsvarende reise med Etihad, ville det kostet omlag 188.000 kroner. 

Men slik det ofte er nr det kommer til luksus p verste hylle; "if you have to ask, you can't afford it". 

I denne typen frste klasse, hvor hver av de reisende fr sin egen lille leilighet, er det bare plass til 9 reisende. Dette betyr at hver enkelt fr srdeles stor boltreplass.

Og naturligvis tilgang til dusj i lufta. For, hvorfor ikke?

I tillegg fr du tilgang p spa-avdeling fr avgang og mat som tilsvarer Michelin-kvalitet. 

Og resultatet? Vel, Dennis, som har reist med alt som er av frste og business-klasse i verden, sier det er den beste opplevelsen han har hatt. Ikke verst bare det. 

Foto: Ethiad. Video embeddet fra Dennis Bunniks youtube-kanal

Leier privatfly for bare 1000 kroner i timen

leie eller kjpe en privatjet er det av det dyreste du kan gjre som menneske. Likevel dukker det ofte opp bilder i sosiale medier av folk og fe som sitter i de ikoniske flysetene. 

I fjor ble den amerianske rapperen Lil' Bow Wow tatt p fersken i poste et falskt pritvatflybilde p sin Instagram-konto. Han er penbart ikke den eneste. 

For i Russland er det n et selskap som leier ut privatfly som studio for ta bilder til sosiale medier. 

Fake: 

Selskapet har en instagram-konto, @Privatejetsudio, der de viser frem posrene i flyene. 

Fake:

Prisen for leie seg inn i en to timers fotoshoot er 2000 kroner. Dette inkluderer lys-oppsett for simulere vre i luften, profesjonelle fotografer og et fly til ti-talls millioner kroner. 

Fake (men stt): 

Det er flere fly som dukker opp p Instagram-siden til selskapet, deriblant en Gulfstream som har nypris p omlag 400 millioner kroner. Da bloggen ved en tidligere anledning forespurte pris p chartre en privatjet i Norge, var svaret at det kostet omtrent aldri under n million kroner. 

Da kan jo 2000 kroner for fake det, virke som en slags god investering. 

For ordens skyld tok bloggen kontakt med det norske privatjet-selskapet Sundt Air, for hre om de hadde vrt borti noen som nsket leie privatjet som studio. 

Det hadde de ikke. 

Foto: Gulfstream og embeddet fra Instagram

Dette kan bety slutten p turbulens i fly

3D imagery, 737 MAX, MAX, 737 MAX 7, 737 MAX8, 737 MAX 9

En ny oppfinnelse fra Boeing kan bety at tiden med uventet risting i fly er over. 

En av de opprinnelige rsakene til at flyreiser gikk fra vre noe for de f, til vre noe for de mange, var knyttet til da fly begynte fly over vret. Med fly over 30.000 fot, er det uvanlig oppleve turbulens. Men det forekommer, og er rsaken til at du anbefales ha p sikkerhetsbelte gjennom hele reisen.

Men den tid kan vre over, og frste flyreise uten turbulens kan forekomme allerede til neste r. 

Laser

En ny oppfinnelse fra Boeing kan bety at reisen opp og ned fra 30.000 fot, i tillegg til selve reisen, kan bli s godt som fri for turbulens. 

Og hvordan har de tenkt gjre dette? Med en laser selvflgelig. Nyaktig slik alle problemer br lses i fremtiden.

Tidlig i 2018 planlegger Boeing sende opp et FedEx 777-fly med en laser i nesen, for teste ut deres nye system som skal identifisere usynlig turbulens. 

17 km

Systemet er ikke s ulikt de Google bruker i sine selvkjrende biler. Det inneholder en skalt "lidar" og hele systemet er bygget av Japan Aerospace Exploration Agency. 

Utviklingen av den nye turbulense-unngelsessystemet er en del av Boeings ecoDemonstrator program, som er en slags lab for utvikle nye luftfartsteknologier.

Systemet fungerer ved at Boeing-flyet sender en laser rett frem. Hvordan denne reagerer p partikler i lufta blir analysert av en datamaskin og Boeing-flyet kan f et bilde av hvordan luften er inntil 17 kilometer foran flyet. 

17 kilometer betyr at piloten kan f et varsel om mulig turbulens rundt ett minutt fr det vil ramme flyet. Han kan enten justere kurs, eller varsle passasjerer om mulig turbulens. 

Dette handler ikke bare om komfort heller. Bare i 2016 ble 44 personer alvorlig skadet som flge av turbulens, i henhold til amerikanske myndigheter. For ikke snakke om alle drinker som har veltet. 

Kilde og foto: Boeing

SAS er ute og tester fly med superrask Wifi

SAS er i ferd med gjre den strste oppgraderingen av flten siden 1980-tallet. Og n er de ute tester fly "med skiboks p taket". 

Norwegian har i mange r skrytt av Wifi som er tilgjengelig p sine fly, noe som har vrt fravrende fra de fleste SAS-fly. Problemet med den gamle teknologien, er at den totale bndbredden til flyet ikke klarer bre mange sammenfallende tilkoblinger. 

Dette har frt til et s godt som ubrukelig nett p Norwegian-fly og vi p bloggen har snakket med leverandren til Norwegian, som klager p at selskapet tilbyr dette til alle. De mener at produktet er godt nok, men at nr det tilbys alle, s vil det bli s tregt at det ikke fungerer. 

N er den tid over. I alle fall om du planlegger fly SAS-fly fremover. For de har markedets raskeste nettlsning p fly, levert av ViaSat. Bildet under viser hvordan antennen p topp ligner litt p en skiboks p taket. 

Tester Wifi-flyene

For de fleste vil bedre benplass og Wifi vre det aller viktigste med de nye flyene. I tillegg til at de er nye, noe vi ikke akkurat har vrt bortskjemt med via SAS. 

Denne typen Wifi har blitt rullet ut flere steder i verden, blant annet hos det populre, men snart avviklede, selskapet Virgin America. Dette har blitt beskrevet som vre like raskt som en treg DSL-linje, men rask nok til streame Youtube Live og videochatte. Imponerende. 

SAS selv beskriver nettet til vre p 12 mbit, men jeg foretrekker hre hva folk sier om hvordan det er i praktisk bruk. Og det er tydeligvis bra nok. 

N kan det virke som om SAS er ute tester fly som er bygget om med den lynraske Wifi-lsningen. 

En bruker ved navn Someone p forumet Flyprat oppdaget at SAS var ute testet en A319 med denne nettlsningen via FlightRadar24. 

Bloggen har vrt i kontakt med SAS, uten at de har villet kommentere saken. 

Nye fly

I fjor ble det kjent at SAS hadde bestilt 30 fly av typen A320 neo fra Airbus. Disse har blant annet en ny konfigurasjon, nytt interir, Wifi, nye seter, mer benplass, 2,5 cm bredere seter, nytt interirlys, USB-uttak p alle seter... Vel, se selv:  (fortsetter under videoen)

Etter det vi kan se, s har SAS ogs fjernet en seterad for gi mer plass. DET sier vi ikke nei takk til. 

De fleste fly gjr rette innflygninger til flyplasser. Med de nye A320 neo-flyene, kan pilotene til SAS gjre mer nyaktige og svingete innflygninger, for gjre det mer behagelig. Det skader jo heller ikke at flyene bruker mellom 10 og 15 prosent mindre drivstoff. 

Oppgraderinger av gamle fly

En ting som er artig se med "nye SAS", er hvor pne de er i forhold til oppgraderinger og hva som skjer. P denne nettsiden kan du ikke bare flge oppgraderingene p 66 flyene de driver, men du fr ogs lenke til flge flyene i realtime p Flightradar24. 

Flyene Steinar Viking, Einar Viking, Emma Viking, Grimhild Viking, Knut Viking, Tyke Viking, Vingolf Viking, Frydis Viking, Ingulfast Viking og Oddvar Viking er alle ferdig oppgradert - men dessverre uten Wifi. 

Bruk av WiFi blir gratis for alle Eurobonus-medlemmer og reisende i Plus-klassen.

Alle foto og video: SAS og ViaSat

Torsdagsvideo: Britisk luksus

Hver torsdag legger vi ut en reisevideo lftet fra Youtube, som viser en reise vi er interessert i. Denne uken er det British Airways fra London til Washington p frste klasse.

jEEAixbdyGo
Videoen over er produsert av Youtuberen Beyond OC, som dokumenterer mange av sine luksusreiser p Youtube. 

Turen, som er direkte fra London til Washington DC, er med British Airways. British Airways har vrt et viktig selskap i utviklingen av det som i dag er kjent som business class og first class.

nsker du kopiere reisen, koster en tur/retur billett rundt 55.000 kroner. 

For et par r siden publiserte BA noen bilder av hvordan business class s ut fr i tiden. We've come a long way:

Sent p 1950-tallet: 

Sent p 60-tallet: 

Og en stil som minnet mest om et begravelsesbyr i 1989: 

Alle foto: British Airways

Pristips: Billigere luksusreise for par

Fra og med i dag starter en tilbudsperiode for Qatar Airways p business class-billetter for reise i perioden fra n frem til mars. 

Tilbudet gjelder frem til 16. oktober og reisene m foreg fr utgangen av mars. Du finner det her, i tillegg til alle de andre tilbudene fra Qatar.

Dette betyr at du kan booke hy kvalitet reise for litt under 22.000 kroner for deg og din kjreste i ett av verdens beste business classer. 

Priser fra: 

  • 25.299 til Bangkok 
  • 34.449 til Bali
  • 31.099 til Sri Lanka
  • 24.749 til Vietnam
  • 31.249 til Maldivene
  • 21.949 til Singapore

nsker du reise s billig som mulig med Qatar, har de ogs et 48 timers salg fra litt over 4000 kroner

Endelig kan du fly i verdens beste businessklasse


I mars i r viste Qatar Airways, flere ganger kret til verdens beste flyselskap, frem sitt nyeste produkt. De kaller det Q Suites, og det er noe som for mange vil minne om frste klasse, men priset mer som businessklasse. 

Produktet er langt foran konkurrentene, og tilsynelatende helt p linje med langt dyrere produkter fra deres konkurrenter. 

Og best av alt: du kan reise med det n. 

- Vi flyr n fra London til Doha med dette oppsettet, sier en representant fra Qatar til bloggen. 

- Sker p nettsiden etter en reise mellom de to byene, og det har flightnummer QR007 eller QR008, er det den nye konfigurasjonen. 

- Prisene er det samme som i vanlig businessklasse, men det er ikke tilgjengelig med vre ekstraordinre tilbud. 

Superluksus til lavere pris

Men hvorfor lese meg beskrive produktet, nr du kan se det fra Qatar selv: 

Det er mange ting vi aldri har sett fr i dette prissjiktet fra noe flyselskap: 
  • Mulighet for f fullstendig privatliv med dr
  • Mulighet for sette "do not disturb"
  • En halv dobbeltseng (dobbel p topp)
  • Midt-seter som blir til dobbeltseng
  • Midt-seter som blir til firemannsrom for familier
Forelpig er det mye som ikke er sikkert i forhold til om din flight er bygget om til det nye Q Suites-oppsettet. P forumet til passasjerspesialistene Flyertalk finner vi flere som har flydd med det nye konseptet. Deriblant denne fra brukeren herro

I just finished my first Qsuite flight from London to Doha a couple of days ago.
I was on a trip from London to Tokyo Haneda and from Doha it was a A350. I must say that was quite a difference going from Qsuite and then to the - still new - Business Class on the A350.
The Qsuite will look really good on the A350 as there is no overhead bins in the middle part. On the current B777 it feels a bit cramped due to the overhead bins. When you sit in the seat it is not an issue and it is really spacious.
It was clear that it is a news product as the service needs some adjustment and getting use to by the crew. But it is impressive what now in called Business Class compared to 5-10 years ago.

Prisingen p den nye businessklassen til Qatar er den samme som deres vanlige businessklasse. Dette betyr at du kan fly med ekstrem komfort for deres normale priser. En vanlig businessbillett fra London til Doha koster rundt 19.000 kroner. 

Den frste reisen var 24. juni. Etterhvert vil dette gjelde alle long haul-ruter fra Qatar, men forelpig er dette begrenset, og du har ingen mulighet se om det er Q Suites ved bestilling. 

- Hele flten skal bygges om til Q Suites, forteller Qatar til bloggen.

Vi mistenker at dette er starten p en ny trend i flyselskaper, som ogs er delvis motivasjonen for starte denne bloggen. Reisende har ikke ndvendigvis lyst reise mer, men har helt klart lyst reise bedre, og med mer privatliv og mer komfort. Qatar har vist at de kan f mange passasjerer inn p de f kvadratmetrene, samtidig som alle fr sitt eget omrde. Dette med sette halvparten av setene med motsatt konfigurasjon. 

Trolig vil vi se at lsningene som har fungert s bra i frste klasse, blir flyttet ned p businessklasse i mange selskaper, samtidig som frste klasse vil kes. Dette har vi blant annet sett fra Emirates, foreviget av vloggeren Casey Neistat: