hits

oktober 2017

Leier privatfly for bare 1000 kroner i timen

leie eller kjpe en privatjet er det av det dyreste du kan gjre som menneske. Likevel dukker det ofte opp bilder i sosiale medier av folk og fe som sitter i de ikoniske flysetene. 

I fjor ble den amerianske rapperen Lil' Bow Wow tatt p fersken i poste et falskt pritvatflybilde p sin Instagram-konto. Han er penbart ikke den eneste. 

For i Russland er det n et selskap som leier ut privatfly som studio for ta bilder til sosiale medier. 

Fake: 

Selskapet har en instagram-konto, @Privatejetsudio, der de viser frem posrene i flyene. 

Fake:

Prisen for leie seg inn i en to timers fotoshoot er 2000 kroner. Dette inkluderer lys-oppsett for simulere vre i luften, profesjonelle fotografer og et fly til ti-talls millioner kroner. 

Fake (men stt): 

Det er flere fly som dukker opp p Instagram-siden til selskapet, deriblant en Gulfstream som har nypris p omlag 400 millioner kroner. Da bloggen ved en tidligere anledning forespurte pris p chartre en privatjet i Norge, var svaret at det kostet omtrent aldri under n million kroner. 

Da kan jo 2000 kroner for fake det, virke som en slags god investering. 

For ordens skyld tok bloggen kontakt med det norske privatjet-selskapet Sundt Air, for hre om de hadde vrt borti noen som nsket leie privatjet som studio. 

Det hadde de ikke. 

Foto: Gulfstream og embeddet fra Instagram

Dette kan bety slutten p turbulens i fly

3D imagery, 737 MAX, MAX, 737 MAX 7, 737 MAX8, 737 MAX 9

En ny oppfinnelse fra Boeing kan bety at tiden med uventet risting i fly er over. 

En av de opprinnelige rsakene til at flyreiser gikk fra vre noe for de f, til vre noe for de mange, var knyttet til da fly begynte fly over vret. Med fly over 30.000 fot, er det uvanlig oppleve turbulens. Men det forekommer, og er rsaken til at du anbefales ha p sikkerhetsbelte gjennom hele reisen.

Men den tid kan vre over, og frste flyreise uten turbulens kan forekomme allerede til neste r. 

Laser

En ny oppfinnelse fra Boeing kan bety at reisen opp og ned fra 30.000 fot, i tillegg til selve reisen, kan bli s godt som fri for turbulens. 

Og hvordan har de tenkt gjre dette? Med en laser selvflgelig. Nyaktig slik alle problemer br lses i fremtiden.

Tidlig i 2018 planlegger Boeing sende opp et FedEx 777-fly med en laser i nesen, for teste ut deres nye system som skal identifisere usynlig turbulens. 

17 km

Systemet er ikke s ulikt de Google bruker i sine selvkjrende biler. Det inneholder en skalt "lidar" og hele systemet er bygget av Japan Aerospace Exploration Agency. 

Utviklingen av den nye turbulense-unngelsessystemet er en del av Boeings ecoDemonstrator program, som er en slags lab for utvikle nye luftfartsteknologier.

Systemet fungerer ved at Boeing-flyet sender en laser rett frem. Hvordan denne reagerer p partikler i lufta blir analysert av en datamaskin og Boeing-flyet kan f et bilde av hvordan luften er inntil 17 kilometer foran flyet. 

17 kilometer betyr at piloten kan f et varsel om mulig turbulens rundt ett minutt fr det vil ramme flyet. Han kan enten justere kurs, eller varsle passasjerer om mulig turbulens. 

Dette handler ikke bare om komfort heller. Bare i 2016 ble 44 personer alvorlig skadet som flge av turbulens, i henhold til amerikanske myndigheter. For ikke snakke om alle drinker som har veltet. 

Kilde og foto: Boeing

SAS er ute og tester fly med superrask Wifi

SAS er i ferd med gjre den strste oppgraderingen av flten siden 1980-tallet. Og n er de ute tester fly "med skiboks p taket". 

Norwegian har i mange r skrytt av Wifi som er tilgjengelig p sine fly, noe som har vrt fravrende fra de fleste SAS-fly. Problemet med den gamle teknologien, er at den totale bndbredden til flyet ikke klarer bre mange sammenfallende tilkoblinger. 

Dette har frt til et s godt som ubrukelig nett p Norwegian-fly og vi p bloggen har snakket med leverandren til Norwegian, som klager p at selskapet tilbyr dette til alle. De mener at produktet er godt nok, men at nr det tilbys alle, s vil det bli s tregt at det ikke fungerer. 

N er den tid over. I alle fall om du planlegger fly SAS-fly fremover. For de har markedets raskeste nettlsning p fly, levert av ViaSat. Bildet under viser hvordan antennen p topp ligner litt p en skiboks p taket. 

Tester Wifi-flyene

For de fleste vil bedre benplass og Wifi vre det aller viktigste med de nye flyene. I tillegg til at de er nye, noe vi ikke akkurat har vrt bortskjemt med via SAS. 

Denne typen Wifi har blitt rullet ut flere steder i verden, blant annet hos det populre, men snart avviklede, selskapet Virgin America. Dette har blitt beskrevet som vre like raskt som en treg DSL-linje, men rask nok til streame Youtube Live og videochatte. Imponerende. 

SAS selv beskriver nettet til vre p 12 mbit, men jeg foretrekker hre hva folk sier om hvordan det er i praktisk bruk. Og det er tydeligvis bra nok. 

N kan det virke som om SAS er ute tester fly som er bygget om med den lynraske Wifi-lsningen. 

En bruker ved navn Someone p forumet Flyprat oppdaget at SAS var ute testet en A319 med denne nettlsningen via FlightRadar24. 

Bloggen har vrt i kontakt med SAS, uten at de har villet kommentere saken. 

Nye fly

I fjor ble det kjent at SAS hadde bestilt 30 fly av typen A320 neo fra Airbus. Disse har blant annet en ny konfigurasjon, nytt interir, Wifi, nye seter, mer benplass, 2,5 cm bredere seter, nytt interirlys, USB-uttak p alle seter... Vel, se selv:  (fortsetter under videoen)

Etter det vi kan se, s har SAS ogs fjernet en seterad for gi mer plass. DET sier vi ikke nei takk til. 

De fleste fly gjr rette innflygninger til flyplasser. Med de nye A320 neo-flyene, kan pilotene til SAS gjre mer nyaktige og svingete innflygninger, for gjre det mer behagelig. Det skader jo heller ikke at flyene bruker mellom 10 og 15 prosent mindre drivstoff. 

Oppgraderinger av gamle fly

En ting som er artig se med "nye SAS", er hvor pne de er i forhold til oppgraderinger og hva som skjer. P denne nettsiden kan du ikke bare flge oppgraderingene p 66 flyene de driver, men du fr ogs lenke til flge flyene i realtime p Flightradar24. 

Flyene Steinar Viking, Einar Viking, Emma Viking, Grimhild Viking, Knut Viking, Tyke Viking, Vingolf Viking, Frydis Viking, Ingulfast Viking og Oddvar Viking er alle ferdig oppgradert - men dessverre uten Wifi. 

Bruk av WiFi blir gratis for alle Eurobonus-medlemmer og reisende i Plus-klassen.

Alle foto og video: SAS og ViaSat

Torsdagsvideo: Britisk luksus

Hver torsdag legger vi ut en reisevideo lftet fra Youtube, som viser en reise vi er interessert i. Denne uken er det British Airways fra London til Washington p frste klasse.

jEEAixbdyGo
Videoen over er produsert av Youtuberen Beyond OC, som dokumenterer mange av sine luksusreiser p Youtube. 

Turen, som er direkte fra London til Washington DC, er med British Airways. British Airways har vrt et viktig selskap i utviklingen av det som i dag er kjent som business class og first class.

nsker du kopiere reisen, koster en tur/retur billett rundt 55.000 kroner. 

For et par r siden publiserte BA noen bilder av hvordan business class s ut fr i tiden. We've come a long way:

Sent p 1950-tallet: 

Sent p 60-tallet: 

Og en stil som minnet mest om et begravelsesbyr i 1989: 

Alle foto: British Airways

Pristips: Billigere luksusreise for par

Fra og med i dag starter en tilbudsperiode for Qatar Airways p business class-billetter for reise i perioden fra n frem til mars. 

Tilbudet gjelder frem til 16. oktober og reisene m foreg fr utgangen av mars. Du finner det her, i tillegg til alle de andre tilbudene fra Qatar.

Dette betyr at du kan booke hy kvalitet reise for litt under 22.000 kroner for deg og din kjreste i ett av verdens beste business classer. 

Priser fra: 

  • 25.299 til Bangkok 
  • 34.449 til Bali
  • 31.099 til Sri Lanka
  • 24.749 til Vietnam
  • 31.249 til Maldivene
  • 21.949 til Singapore

nsker du reise s billig som mulig med Qatar, har de ogs et 48 timers salg fra litt over 4000 kroner